Haluisin tietää, mitä nimi Anniina tarkoittaa, minkä maalainen se on alkuperältään ja missä muissa maissa on sen nimisiä? Nii ja samat sanat nimistä Henriikka,…

Kysytty

Moi haluisin tietää, mitä nimi Anniina tarkoittaa, minkä maalainen se on alkuperältään ja missä muissa maissa on sen nimisiä? Nii ja samat sanat nimistä Henriikka, Lola ja Viivi. Kiitos :) Ja vielä 2: Mitä Sophie ja Donna tarkoittaa ? :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anniina on suomalainen muunnos venäläisestä nimestä Annina, joka Venäjällä tunnetaan Annan hellittelymuotona. Toisen tulkinnan mukaan se on Annasta ja Ninasta muodostettu yhdysnimi. Suomessa nimi yleistyi 1900-luvun puolivälissä. Almanakassa se on ollut vuodesta 1995.

Henriikka ja sen rinnakkaismuodot Henriika ja Henrike ovat suomalaistettuja muotoja ruotsalaisperäisestä nimestä Henrika. Henrika ja sen miespuolinen vastine Henrik ovat lähtöisin saksalaisesta nimestä Heinrich, jonka osat merkitsevät "kotia" ja "mahtavaa" (saksalaisella kielialueella sen naispuolinen vastine on Henrike, josta tunnetaan myös lyhentymä Heike). Suomessa Henriikan muunnoksia ja lyhentymiä ovat esimerkiksi Henna, Henni, Hinni, Henriina, Hinriika ja Hintriikka. Myös Riikka on usein tulkittu Henriikkaan pohjautuvaksi nimeksi. Almanakkaan Henriikka pääsi vuonna 1984, ja useimmat Henriikat ovat syntyneet 1980-luvulla tai sen jälkeen.

Lola on alkuaan espanjalainen hellittelymuoto nimestä Dolores. Tämän taustalta löytyy latinan sana "dolorosa" (tuskallinen) ja espanjalainen Maria-juhlan nimi Maria de los Dolores ("tuskien Maria"). Doloresin lisäksi Lola-nimi on yhdistetty myös Charlottaan ja Karolaan. Suomessa nimi on harvinainen. Eniten sitä on annettu 1920-50-luvuilla, ja silloinkin sen sai vain noin sata tyttöä. Espanjankielisten maiden lisäksi Lola-nimi on käytössä englantilaisella kielialueella.

Viivi on suomalainen kirjoitusasu nimestä Vivi, joka pohjautuu latinankielisiin nimiin Vivianus ja Viviana. Nämä on johdettu latinan adjektiivista "vivus", joka merkitsee elävää ja eläväistä. Nimeä on tavattu jo 1800-luvulla, mutta suosittu siitä on tullut vasta viime vuosituhannen vaihteessa. Suomenkielisessä almanakassa Viivi on ollut vuodesta 1973. Vivi-nimi tunnetaan etupäässä Skandinaviassa ja englanninkielisissä maissa (hellittelymuoto nimistä Vivian ja Vivien).

Sophie on samaa kantaa kuin almanakastamme löytyvä kreikkalaisperäinen Sofia, joka tulee kreikan viisautta merkitsevästä sanasta "sopheia". Muita nimen muotoja ovat Sofi, Sohvi ja Sonja, muissa kielissä myös Sofie ja Sophia.

Etunimenä Donna on tulkittu lyhentymäksi nimestä Madonna. Italian kielessä sana "donna" merkitsee naista.

Lähteet:
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, 2007
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja. WSOY, 2004
Patrick Hanks & Flavia Hodges, A dictionary of first names. Oxford University Press, 1990