Haluamani kirja on statuksella "odottaa noutoa", voiko tämmöistä kirjaa lainata?

Kysytty

Haluamani kirja on statuksella "odottaa noutoa", voiko tämmöistä kirjaa lainata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilassa ”odottaa noutoa” olevaa kirjaa ei voi lainata. Se tarkoittaa sitä, että kirja on jonkin kirjaston varaushyllyssä odottamassa, että kirjan varannut asiakas noutaa sen. Jos asiakas ei hae varausta määräpäivään mennessä, kirja laitetaan takaisin hyllyyn tai lähetetään omistajakirjastoon. Silloin kirjan voi jälleen lainata.

Tila ”hyllyssä” tarkoittaa, että kirja on omistajakirjastonsa hyllyssä ja lainattavissa. Jos kirjan kohdalla on joku muu tila, sitä kappaletta ei voi lainata, mutta teoksesta voi tehdä varauksen. Mikäli jossakin kirjastossa on teosta vapaa kappale, varaus tarttuu siihen ja kirja lähtee tulemaan varaajalle. Jos vapaita kappaleita ei ole, varaus tarttuu seuraavaan palautuvaan kirjaan. HelMet-kirjaston valikoimat löytyvät osoitteesta http://www.helmet.fi.

4 ääntä

Kommentit

Voiko "odottaa noutoa" kirjoja lukea kirjastossa nyt kun varaushyllystä noudetaan kirjat itse? Ainakin Vallilan kirjastossa on varaushylly, mistä itse noidan varaamani teokset. Saanko siis lukea/selailla muiden varaamia kirjoja?