Haluaisin vinkkejä elämänmyönteisistä, positiivisista ja humoristisistakin kirjoista, joita lukea vanhukselle. Mahdollisimman piristävää luettavaa siis. Olisi…

Kysytty

Hei, haluaisin vinkkejä elämänmyönteisistä, positiivisista ja humoristisistakin kirjoista, joita lukea vanhukselle. Mahdollisimman piristävää luettavaa siis. Olisi hyvä, jos joku löytyisi jo valmiiksi äänikirjana. Olen lukenut kirjoja tyyliin Nenäpäivä ja Kukkia Birgitalle sekä Punapukuisen naisen talo ja Kaikenkarvaiset ystäväni, joista kaikista hän on pitänyt. Henkilö on asunut Helsingissä 60-luvulla, joten myös sen ajan paikallishistoriaan sijoittuvat romaanit varmasti kiinnostaisivat. Kiitos etukäteen vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä pieni vinkkilista. Toivottavasti tästä löytyy sopivaa luettavaa.

Jonasson, Jonas: Satavuotias joka karkasi ikkunasta ja katosi (Satavuotias Allan Karlsson seikkailee läpi Euroopan lähihistorian ja onnistuu karkumatkallaan sekoittamaan koko Ruotsin. – Saatavana myös äänikirjana)

Kari Hotakainen: Ihmisen osa (trilogian ensimmäinen osa, muut osat Jumalan sana ja Luonnon laki, kaikki myös äänikirjoina)

Tamminen, Petri: Enon opetukset (”…viiltävän hauska romaani kasvamisen tiestä. Kertojana on enoaan kymmenen vuotta nuorempi Jussi.” – Saatavana myös äänikirjana)

Durrell, Gerald: Eläimet ja muu kotiväkeni ; Eläimellistä menoa Korfussa (ja muut Durrellin teokset – hiukan saman tyylisiä kuin James Herriotin kirjat)

Tuuri, Hanna: Vihreän saaren puutarhoissa; Irlantilainen aamiainen : kertomuksia vihreältä saarelta (Hanna Tuuri vie lukijansa nojatuolimatkalle reheviin, eksoottisiin ja mieltä tyynnyttäviin keitaisiin ympäri Irlannin.)

Villa, Kyllikki: Elämän korkea keskipäivä : päiväkirjaromaani 1960-luvulta (myös äänikirjana), Vanhan rouvan lokikirja (johon on myös jatkoa)

Sjögren, Vivi-Ann: Kissan kasvot ja Lassen kioski : lapsuus- ja nuoruusvuodet 1938-1956. – Sjögren on kirjoittanut myös useita matkakertomuksia mm. Afrikasta ja Meksikosta (Meksikon-päiväkirja)

Lipasti, Roope: Rajanaapuri (myös äänikirjana)

Wager, Eija: Tupaantuliaiset Italiassa; Koirani haukkuu italiaksi; Vuorten valo (samantyylisiä kuin Asunta Johnstonin Unkariin sijoittuvat teokset)

Inari Krohn: Musta ja muut värit (Inari Krohnin taiteilijaromaani kertoo 60-luvun Suomesta ja nuorista taideopiskelijoista); Muusa kirjahyllyssä (muistelmateos lapsuudesta ja nuoruudesta 50-luvun Helsingissä)

Nuotio, Kurt: Karvainen rahastaja (Omaelämäkerrallisen kirjasarjan ensimmäinen osa)

Bates, H. E.: Oi ihana toukokuu (hyväntuulinen tarina Englannin vehreältä maaseudulta). Batesilta suomennettu myös muita teoksia.

Schmitt, Eric-Emmanuel: Herra Ibrahim ja Koraanin kukkaset (Kirja kertoo vanhan muslimikauppiaan ja nuoren juutalaispojan epätodennäköisestä ystävyydestä.)