Haluaisin värikuvia (kirjoissa) Suomen eduskuntatalosta, sisältä ja ulkoa. Teen opetusharjoittelua, auskultointi (taidehistoria) ja tarkoituksena on pitää…

Kysytty

Haluaisin värikuvia (kirjoissa) Suomen eduskuntatalosta, sisältä ja ulkoa. Teen opetusharjoittelua, auskultointi (taidehistoria) ja tarkoituksena on pitää luentoja eduskuntatalosta. Zilliacus-Hakalan väitöskirja minulla jo on, joten ensisijaisesti etsin kirjojen värikuvia diojen kuvaamista varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa kirjoista löytyy kuvia eduskuntatalosta: Suomen eduskunta: tausta, toiminta, rakennus / kirjatoimikunta Erkki Pystynen... (1991) - paljon kuvia eduskuntatalosta, myös pohjapiirroksia. Eduskunnan itsensä julkaisemassa kirjasessa Suomen eduskunta (2.p. 2000) on muutamia kuvia. Liisa-Maria Hakalan kirjassa Taidetta eduskunnassa (1994) on paitsi taideteoskuvia, myös kuvia rakennuksesta. Muutama kuva on myös kirjoissa Oikeuden kuva, julkaisija Eduskunnan kirjasto ja Valtion taidemuseo (2000) ja Leena Nokela: Antiikkia minun makuuni, s. 87-96 (1997). Varastosta löytyy viehättävä Börje Sandbergin toimittama teos Suomen eduskuntatalo (1953), mutta se on kokonaan mustavalkoinen. Varmaankin tunnet kuvaamiseen liittyvät tekijänoikeussäännökset, kuvan lähdehän on aina mainittava.