Mitä tarkoittaa David "Dave" Brubeckin jazzkappaleessa "Take Five" kappaleen nimi? Sanojahan ei ole, mutta olisiko kyseessä tahtilaji 5/4 (tai siis kappaleen…

Kysytty

Mitä tarkoittaa David "Dave" Brubeckin
jazzkappaleessa "Take Five" kappaleen nimi?
Sanojahan ei ole, mutta olisiko kyseessä
tahtilaji 5/4 (tai siis kappaleen nimi juontuu tästä 5/4 tahtilajista)
vai tarkoittaisiko tämä sitä,
kun esim. "orkesterinjohtaja" sanoo setin
tai muutaman kappaleen jälkeen, että "take five",
eli pidetään pikku tauko...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Peter Claytonin teoksessa The Guinness Jazz Companion mainitaan, että "take five" todella tarkoittaa (viiden minuutin) taukoa. Se voi myös liittyä levytystilanteessa äänitettävän kappaleen eri ottoihin : "It might even have the suggested connotation that, after four takes..., take five ought to be a breathing space."

2 ääntä

Kommentit

Totta: pidetään (5 min) tauko!