Haluaisin tietoa 1960- luvun losseista, lossiliikenteestä ja lossarin työstä. Luulen, että ko. asioista saattaisi löytyä tilasto- ym. tietoja tie- ja…

Kysytty

Haluaisin tietoa 1960- luvun losseista, lossiliikenteestä ja lossarin työstä. Luulen, että ko. asioista saattaisi löytyä tilasto- ym. tietoja tie- ja vesirakennuspiirien arkistoista, mutta minua helpottaisi, jos saisin käsiini esim. aiheesta tehdyn tutkimuksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen luetteloista löysin yhden tutkimuksen losseista, joka on tehty Varsinais-Suomen losseista:

Vikström, Matts: I vägtrafikens tjänst : landvägsfärjorna och färjkarlarna utanför Egentliga Finlands kust 1920-1960 : Varsinais-Suomen rannikon maantielossit ja lossimiehet 1920-1960, 1995.

Löytyi myös julkaisu: Silta- ja lauttatoiminta 1980-luvulla / [julk.] Tie- ja vesirakennushallitus, 1981.

Tieliikenteen historiaa käsittelevässä kirjassa: Tuhat vuotta tietä, kaksisataa vuotta tielaitosta, osa 3,
käsitellään jonkin verran myös lossien historiaa, lossireittejä ja lossarin työtä. Kirjassa on hyvä lähdeluettelo ja kerrottu mm. haastateltujen ihmisten nimet.
Kirjassa: Aro, Ilpo: "Hyvällä pääsee hyhmässä... : autoistumisen vaiheita Liperin seuduilla1920-1960, on myös hieman juttua losseista.
Internetistä löytyi sivu: http://www.edu.suolahti.fi/vaksy/maantie.htm, jolta löytyi kaksi viitettä koskien losseja:
Matilanvirran lossi ja silta. KSJ 1984.
Mämmen lossi oli myrskyssä raskas vetää. Lossari Albert Honkosen haast. KSJ 1979.
KSJ=Kotiseudun joulu / julk. Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistys.
Tämä kotiseutuyhdistys toimii Suolahdella.
Julkaisuja saat käyttöösi lähimmän kirjastosi kautta. Kuopion kaupunginkirjastossa saattaa olla paikallishistoriaa Puutossalmelta, ja myös lossiin liittyvää tietoa, jota voit kysyä kirjastosi kautta.
Kuntien historiikeissä on myös yleensä käsitelty myös tieliikenteen historiaa.