Otsikko
Haluaisin tietää Pasanen sukunimen alkuperän ja millä alueella ko. sukua

Kysytty

Haluaisin tietää Pasanen sukunimen alkuperän ja millä alueella ko. sukua

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Nimen synty on seuraava: ristimänimet Paavali ja Paavo ovat kansankielessä lyhentyneet asuihin Pasa, Paso. Siitä on sitten syntynyt sukunimi Pasanen.

Sukunimi Pasanen mainitaan 1500-luvun puolivälistä alkaen Etelä-Karjalassa (kaup pasainen 1559 Kivennavalla), Pasasia on asunut myös Ilomantsissa, Impilahdella, Polvijärvellä jne. Savossa heistä on paljon tietoa ennen kaikkea Juvalla, myös Pelkosenniemellä, Rantasalmella, ja Tavinsalmella. Pasasia on ollut myös Pihtiputaalla 1570-luvulta lähtien, Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Nykyisin Pasasia asuu runsaimmin Keski-Suomen pohjoisosissa, paljon myös Pohjois-Savossa ja Juvan tienoilla.

Lähteenä käytetty Pirjo Mikkosen kirjaa Sukunimet. Otava 2000

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Paljon tietoa löytyy myös Pasasten sukukirjoista ja jotakin myös sukuseuran kotisivuilta: https://www.pasastensukuseura.fi/