Haluaisin tietää, onko Suonenjoen Kärkkäälän koulusta tehty historiateosta? Haluaisin tietää ennen kaikkea opettajat ja johtonut 1900 - 1970 ajalta.

Kysytty

Haluaisin tietää, onko Suonenjoen Kärkkäälän koulusta tehty historiateosta? Haluaisin tietää ennen kaikkea opettajat ja johtonut
1900 - 1970 ajalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskus tiedottaa internetsivullaan, että vuonna 2006 lakkautettuja oppilaitoksia oli mm. Kärkkäälän koulu, Suonenjoki. Koulusta ei löydy historiikkia tai matrikkelia Fennica-tietokannasta eikä Suonenjoen kirjaston hakusivulta. Suonenjoen kirjastosta voisi vielä kysyä; yhteystiedot internetissä
http://www.suonenjoki.fi/?id=373 sekä puh. 044-758 1467
Koulutoimistosta voisi myös kysyä apua.
Suonenjoki Koulutoimisto
Kirkkokatu 1 B
77600 SUONENJOKI
fax (017) 513 3650
Kanslisti Antti Kangas 044 758 1472
Internetistä löytyy seuraava nettiosoite, josta joskus on apua
http://koulukaverit.com/kouluk/Karkkaalanala-aste/Suonenjoki/2241/2

Suonenjoen historiaan liittyviä kirjoja voi tiedustella kirjastosta. Fennica-tietokannasta (Suomen kansallisbibliografia) löytyvät esim.
(https://fennica.linneanet.fi)

- Ropponen, Jari.
Suonenjoen historia : pitäjien takamaasta mansikkakaupungiksi [Suonenjoki] : Suonenjoen kaupunki, 1993
ISBN 951-96850-0-6 (sid.).
sivuilla 377-382 on henkilöhakemisto

- Dahlbacka, Carol.
Kotiseutumme Karttula, Keitele, Suonenjoki, Tervo, Vesanto 2003-2004. [Kruunupyy] : [Botnia-Foto], 2004
ISBN 952-5176-35-5 (sid.).

- Kauppinen, Veli-Matti.
Suonenjoki, alakylältä yläkylälle
[Suonenjoki] : Veli-Matti Kauppinen, [2011]
ISBN 978-952-92-8872-4 (sid.).
(kuvateos, rakennushistoriaa)

- Malin, Lea. ; Pöyhönen, Juhani.
Suonenjoen Kärkkäälän Pöyhösiä
Helsinki : Sukuseura Pöyhönen, 1995
ISBN 952-90-7065-9 (nid.).

Opettajamatrikkeleista voi olla hyötyä, mutta selaaminen vaatii aikaa eivätkä ne ole täysin kattavia. Esim.
- SUOMEN OPETTAJISTO 1 / TOIM. HEIKARI, SANDELIN 1933
- Luokanopettajat 1990 Muut tekijät: Hintsa, Helka-Liisa
- Suomen kansakoulumatrikkeli 1911
- Koulumatrikkeleja 1994

1 ääntä

Kommentit

Kärkkäälän kansakoulun oppilas Anna-Maija Korhonen on tehnyt lukiossa oikein hyvän tutkielman Kärkkäälän koulun historiasta. Itseltänikin se saattaa löytyä jostain.