Haluaisin tietää mitä nimi Mira tarkoittaa, ja mistä se on peräisin (onko se esim, venäjältä, espanjasta...?). Haluaisin myös tietää kuinka tavallinen nimi on,…

Kysytty

Haluaisin tietää mitä nimi Mira tarkoittaa, ja mistä se on peräisin (onko se esim, venäjältä, espanjasta...?). Haluaisin myös tietää kuinka tavallinen nimi on, ja onko se uusi nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mira viettää nimipäivänsä 30.4 vuodesta 1984 alkaen koska Miraa käytetään tänä päiäna ennestään olevan Mirjan kutsumamuotona. Lisäksi saksa Mira on Mirabellan ja mirandan lyhyelmä. Slaavilaisessa nimistössö nimi yhdistyy sanaan mir, rauha.
Mirabella (lat. ihailtava, ihastuttavan kaunis) on Italiasta muualle levinnyt naisennimi.
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, 1999.
Väestöreksierikeskuksen nimihakupalveslun mukaan Mira-nimisiä on kaikenkaikkiaan 7412 henkilöä.
Katso lisää
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1