Haluaisin tietää Mitä lupia / ilmoituksia / sopimuksia yrityksemme tulee hakea / tehdä ja kenen / keiden kanssa, jotta toiminta saadaan alkamaan ja se on…

Kysytty

haluaisin tietää Mitä lupia / ilmoituksia / sopimuksia yrityksemme tulee hakea / tehdä ja kenen / keiden kanssa, jotta toiminta saadaan alkamaan ja se on laillista? Selvitä myös lyhyesti miksi tällaiset luvat ja ilmoitukset on hankittava ja tehtävä? jos haluaa perustaa verkkokaupan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksen sanamuoto antaisi ymmärtää, että kyseessä on jo olemassa olevan yrityksen toiminnan laajentaminen sähköiseen kaupankäyntiin. Tällöin liiketoimintaa aloitettaessa on jo tehty tarpeelliset ilmoitukset verottajalle ja kaupparekisteriin sekä tarvittaessa toimilupa-anomukset. Näistä asioista on tietoa YritysSuomi –verkkosivustolla , jossa on muun muassa Yrityksen perustajan info. Kauppa- ja teollisuusministeriön koordinoiman sivuston osoite on http://www.yrityssuomi.fi.
Keskuskauppakamarin julkaisema Yrityksen perustajan opas 2007 on lainattavissa Kuopion kaupunginkirjastosta.

Sähköinen liiketoimintaan sinänsä ei liity muusta liiketoiminnasta poikkeavia ilmoitus- tai lupamenettelyjä. Joidenkin tuotteiden ja palveluiden välittäminen on luvanvaraista. Sähköistä kaupankäyntiä siinä missä muutakin liiketoimintaa koskevat luonnollisesti lukuisat muut oikeudelliset säädökset liittyen muun muassa kirjanpitoon, tuotevastuuseen ja kuluttajansuojaan, tietoturvaan ja yksityisyyden suojaan (esim. asiakastiedot), tekijänoikeuksiin, markkinointiin ja tuote-informaatioon.

Henkilökohtaista maksutonta neuvontaa yritysasioissa antavat yritysneuvojat paikkakunnan TE-keskuksssa (yhteystiedot osoitteesta www.te-keskus.fi) ja Uusyrityskeskuksessa (yhteystiedot osoitteesta www.uusyrityskeskus.fi ).

Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on julkaissut verkossa sähköisen kaupankäynnin oppaan, joka on ladattavissa osoitteesta http://www.tieke.fi/julkaisut/oppaat_yrityksille/sahkoisen_kaupankaynni…

Kuopion kaupunginkirjaston aineistotietokannasta http://kirjasto.kuopio.fi/ löytyivät asiasanoilla verkkokauppa, yritystoiminta, yritystoiminta ja tietoverkot seuraavat teokset:

Laine Juha (toim.): Verkkokauppaoikeus, WSOY, Helsinki 2001
Aalto, Antti ym.: Sähköinen liiketoiminta. Gummerus, Jyväskylä 2000
Majaniemi, Sirpa: Kuluttajamarkkinoinnin käsikirja, 2007
Hoppu, Esko: Kauppa- ja varallisuusoikeuden pääpiirteet, 2007 (lukuja myös sähköisestä liiketoiminnasta)
Kaukolainana Kuopion kaupunginkirjaston kautta olisi saatavissa esimerkiksi Martin von Willebrandin kirja Kauppapaikka verkossa – perustaminen, kehittäminen ja markkinointi. Kirja tarjoaa verkkokaupan perustamista suunnitteleville, verkkokaupan pitäjille ja verkkokaupan parissa työskenteleville perustiedot vaatimuksista, joita kotimainen ja EU-lainsäädäntö asettavat verkkokauppiaille. Teos on Docendon vuonna 2002 julkaisema.