Otsikko
Haluaisin tietää Minna Canthista kaiken, erityisesti hänen elämäntyöstään.

Kysytty

Haluaisin tietää Minna Canthista kaiken, erityisesti hänen elämäntyöstään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minna Canthista löytyy runsaasti tietoa. Ohessa muutamia teoksia, joista uskoisin sinulle olevan hyötyä.
Uusin Minna Canthista julkaistu elämäkertateos on Kirsti Mäkisen ja Tuula Uusi-Hallilan kirjoittama ”Minna Canth : Taiteilija ja taistelija”. WSOY, 2003. Kirja piirtää monipuolisen kuvan kirjailijasta ja siinä on runsas, hyvä kuvitus.

Reetta Niemisen elämäkerta ”Minna Canth : kirjailija ja kauppias” ilmestyi v. 1990, Otavan kustantamana.

Liisa Huhtalan toimittama ”Monisärmäinen Minna Canth : kirjoituksia hänestä ja hänen tuotannostaan” on Snellman-instituutin julkaisu vuodelta. 1998.

”Sanoi Minna Canth : otteita Minna Canthin teoksista ja kirjeistä” on Ritva Heikkilän toimittama kirja, joka ilmestyi v. 1987. Sen kuvat ovat Kuopion kulttuurihistoriallisesta museosta ja tekstiotteet SKS:n kirjallisuusarkistosta.

Viime vuosinakin on ilmestynyt useita sanoma- ja aikakauslehtiartikkeleita Minna Canthista ja hänen tuotannostaan, myös teatteriarvosteluja hänen näytelmistään. Artikkeliviitteet löydät Arto-viitetietokannasta, joka on käytettävissäsi kirjastojen asiakastyöasemilla.

Verkkomateriaalia löytyy sekä Minna Canthin elämästä, merkityksestä että tuotannosta. Makupalat.fi:stä löytyy koottu paketti aineistoa, http://www.makupalat.fi/fi/kokoelma/minna-canth