Minkä arvoinen on 1 markan kolikko vuodelta 1952?

Kysytty

Hei,
haluaisin tietää minkä arvoinen on 1 markan kolikko vuodelta 1952?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kyseinen markka oli käytössä vuosina 1952-1962 ja se on valmistettu raudasta. Kolikkoa tehtiin kahta eri kokoa, joista liitteeksi laittamassasi kuvassa esiintyy niistä pienempi. Lisätietoa muistakin vanhemmista markan rahoista löytyy esimerkiksi osoitteesta Kolikot.com tai Keräilyraha.fi.

Mikäli kysymyksesi koskee vuoden 1952 markan jälleenmyyntiarvoa, löytyy tuloksia laajaksi laidasta laitaan riippuen myyjästä ja kolikon ominaisuuksista (esimerkiksi kunto ja koko). Esimerkiksi eräässä Keräilyraha.fi-sivuston ilmoituksessa samaa vuoden 1952 markkaa myydään 0,20 euron hintaan, kun taas Antikvariaatti.net-sivusto listaa (todella hyväkuntoisen) kolikon ostohinnaksi 5 euroa.

Jos taas olet kiinnostunut vuoden 1952 markan arvosta vuoden 2021 eurovaluutaksi muunnettuna (vuoden 2022 tietoja ei ole vielä saatavilla), laskee Tilastokeskuksen Rahanarvonmuunnin markan arvoksi n. 0,03 euroa.