Paljonko olisi 94,48 hopea 1 markan kolikko vuodelta 1890, kun viimeksi tätä oltiin kysytty vuonna 2014 niin olisiko nyt kun on 2020 niin olisiko kolikon arvon…

Kysytty

Paljonko olisi 94,48 hopea 1 markan kolikko vuodelta 1890, kun viimeksi tätä oltiin kysytty vuonna 2014 niin olisiko nyt kun on 2020 niin olisiko kolikon arvon yhtään noussut?

Vastaus

Vastattu

Vanhojen rahojen arvoon vaikuttaa niiden harvinaisuus, kunto ja ikä. Huonokuntoisen ja hyväkuntoisen rahan hintaero voi olla huomattava, joten myös vuoden 1890 hopeamarkan arvo voi vaihdella huomattavasti kolikon kunnon mukaan.

Suomen rahat arviohintoineen 2020: keräilijän opas -kirjan mukaan kyseessä olevan kolikon arviohinta vaihtelee 5 - 250 € välillä. Kannattaa kuitenkin antaa vanhojen rahojen asiantuntijan eli numismaatikon arvioida rahan kunto, jolloin hän voi antaa myös hinta-arvion.

Rahojen kuntoluokitus ja muuta tietoa vanhoista rahoista löytyy mm. Suomen Numismaatikkoliitto ry:n tietopankista: http://www.numismaatikko.fi/index.php/tietopankki

Lähde: Suomen rahat arviohintoineen 2020: keräilijän opas / toimittanut Suomen Numismaattinen Yhdistys r.y. (kirjaa on saatavilla kirjastoista)

8 ääntä

Kommentit

Tuo kolikoiden arvo on se minkä joku siitä maksaa. Ostajat jollekin Stradivarius-viululle muutamalla miljoonalla voivat olla harvassa mikä voi painostaa myymään vähän halvemmalla. Jotain osviittaa voi saada alan harrastajilta mutta jos ei ole myyntiaikomuksia, mistä voi kysyä mitä tuolla tiedolla tekee. Pelko siitä että myy liian halvalla halvaannuttaa Suomessa liikaa ihan kaikenlaista toimintaa niin ettei mitään liiku.