Minkä arvoinen on 1/2 skillingiä vuodelta 1803 kolikko Ruotsin vallan ajalta.

Kysytty

Minkä arvoinen on 1/2 skillingiä vuodelta 1803 kolikko Ruotsin vallan ajalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsin rahojen viitteellisiä hinta-arvioita löytyy esimerkiksi osoitteesta http://www.aktiesamlaren-bjb.se/numismatik/mynt/mynt/giva.htm
Sieltä löytyy tietoa myös ½ skillingin kolikosta vuodelta 1803. Toinen sivu, josta löytyy kyseisen kolikon hinta-arvio on http://www.tradera.com/1_2_skilling__1803_-auktion-59497636

Vanhan rahan arvoon vaikuttaa iän lisäksi monta eri tekijää; rahan kunto, materiaali, kaivertaja yms. Tietyn rahan arvoa voi tiedustella esimerkiksi Suomen numismaatikot ry:n sivuilta löytyvän keskustelupalstan kautta (osoitteessa http://www.pk-numismaatikot.fi/forum/ ).

Lars O. Lagerqvist ja Ernst Nathorst-Böös ovat kirjoittaneet kirjan Mynt, sedlar och medaljer: ur numismatikens historia. 1981. Se löytyy Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta (pääkirjaston käsikirjastosta). Siinä, sivuilla 175-178, kerrotaan kolikoista ajalta 1792-1809, jolloin hallitsi Kustaa IV Adolf. Kirjassa on kuva ½ skillingin kuparikoliskosta, jota lyötiin 1802-1805 Avestassa ja Tukholmassa. Lisäksi sivuilla 222-223 kerrotaan ”poleteista” (pollett), joita lyötiin käyttöön tietyille alueille ilman rahanvalmistusoikeutta. Sellaisesta löytyy esimerkkikuva sivulta 223.

Tuukka Talvio kertoo kirjassaan Raha Suomessa ennen euroa (2002), sivulla 32 kuparisten killinkien lyömisestä Suomessa 1800-luvun alussa. Mutta niitä ei kysymys koskene.