Haluaisin tietää mikä on Suomen suurin, toiseksi ja kolmanneksi suurin yleinen kirjasto?

Kysytty

Haluaisin tietää mikä on Suomen suurin, toiseksi ja kolmanneksi suurin yleinen kirjasto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen koon vertailua voidaan tehdä monin eri perustein. Alla muutama esimerkki yleisten kirjastojen vuoden 2003 tilastojen pohjalta.

Kokoelmien koon mukaan, ts. paljonko aineistoa:

1. Helsingin kaupunginkirjasto 2 091 677
2. Tampereen kaupunginkirjasto 1 255 486
3. Turun kaupunginkirjasto 1 016 339

Kokonaislainauksen mukaan:

1. Helsingin kaupunginkirjasto 9 970 755
2. Tampereen kaupunginkirjasto 5 307 971
3. Espoon kaupunginkirjasto 4 128 499

Fyysisten käyntien mukaan:

1. Helsingin kaupunginkirjasto 7 064 279
2. Tampereen kaupunginkirjasto 3 066 045
3. Vantaan kaupunginkirjasto 2 681 744

Kirjastojen lukumäärän mukaan:

1. Helsingin kaupunginkirjasto 50
2. Tampereen kaupunginkirjasto 21
3. Turun kaupunginkirjasto 20

Kaikissa vertailuissa siis Helsingin kaupunginkirjasto on Suomen suurin yleinen kirjasto. Erilaisia tilastovertailuja kirjastojen välillä voit tehdä lisää kirjastot.fi -palvelun sivulla http://tilastot.kirjastot.fi/