Kysyin tätä jo kerran, mutta saamani vastaus ei ollut vastaus kysymykseeni vaan jukka-sanan taivutusmuodot (ks. "vastaus" alimmaisena). usi yritys siis:…

Kysytty

Hei, kysyin tätä jo kerran, mutta saamani vastaus ei ollut vastaus kysymykseeni vaan jukka-sanan taivutusmuodot (ks. "vastaus" alimmaisena).

usi yritys siis:

Joshua tree on puu, jonka U2-bändikin on tehnyt tunnetuksi. Mutta onko puun nimelle suomennosta? Puhutaanko suomeksi joosuapuusta vai kenties jostain jukasta, latinalainen nimi kun on ilmeisesti yucca brevifolia.
-------------------------------------

Vastaus:

jukka = huonekasveina suosittuja lyhytvartisia kasveja, joiden kapeat miekkamaiset lehdet sijaitsevat ruusukkeina haarojen kärjissä, palmulilja.

yks. nom. jukka

yks. gen. jukan

yks. part. jukkaa

yks. ill. jukkaan

mon. nom. jukat

mon. gen. jukkien, (jukkain)

mon. part. jukkia

mon. ill. jukkiin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kasvien maailma : Otavan iso kasvitietosanakirja (Keuruu 1980) käyttää kasvilajista suomenkielistä nimeä joosuanpuu. On kuitenkin mahdollista, että nimi ei ole suomen kieleen vakiintunut, koska Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa, josta sait aiemman vastauksen, ei ollut tunnettu tätä nimeä. Mistään muusta lähteestä en myöskään löytänyt kasville suomenkielistä nimeä.

Maailmassa on toki paljonkin eliölajeja, joilla ei ole suomenkielistä nimeä, ja koska kyseistä kasviakaan ei Suomessa kasva, voi hyvin olla, ettei vanhassa tietokirjassa käytettyä nimeä joosuanpuu ole virallistettu. Voit siis puhua eräästä jukkalajista, tai jos haluat määritellä kasvilajin täsmällisesti, on varminta käyttää tieteellistä nimeä. Tietysti voit kutsua kasvia joosuanpuuksikin, jos tieteellinen tarkkuus ei ole välttämätöntä.