Haluaisin tietää kuka on kirjoittanut ensimmäisen suomalaisen romaanin? Voisitko auttaa?

Kysytty

Hei!
Haluaisin tietää kuka on kirjoittanut
ensimmäisen suomalaisen romaanin?
Voisitko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen suomalainen romaani on Fredrika Wilhelmina Carstensin Murgrönan (suomeksi Muratti) vuodelta 1840. Ensimmäisenä suomenkielisenä romaanina pidetään Aleksis Kiven Seitsemää veljestä, joka ilmestyi 1870.

Tietolähteinä käytetty Kai Laitisen Suomen kirjallisuuden historiaa sekä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran tietopalvelua.

12 ääntä

Kommentit

Entä tämä?
Theodolinda Hahnsson (1838–1845) muutti vuonna 1871 Hämeenlinnaan. Hahnsson oli
varsinainen ensimmäinen suomenkielinen romaanikirjailija, koska hänen teoksensa
Haapakallio julkaistiin vuosi ennen Aleksis Kiveä eli 1869, mitä ei ole perinteisessä
tutkimuksessa huomioitu.