Haluaisin tietää kenen idea oikein oli tehdä siitä käytäntö, että kontaktoidessa kirjojen sisäsivu liimataan ulommaiseen sivuun. Paljon parempi oli vanha hyvä…

Kysytty

Hei,
Haluaisin tietää kenen idea oikein oli tehdä siitä käytäntö, että kontaktoidessa kirjojen sisäsivu liimataan ulommaiseen sivuun. Paljon parempi oli vanha hyvä kontaktointitapa, jolloin kirjan sisäkansiin liimattiin ne pienet ylijäävät osat kontaktimuovista. Nykyisellä menetelmällä kannet ovat hyvin teräviä ja sain itse tänään melko syvänkin paperiviillon sen vuoksi, enkä voi terävyyden takia pidellä kirjaa tavallisesti. Harmittaa paljon, sillä olen kirjastojen suurkäyttäjä ja haluaisin jatkossakin lukea kirjoja ilman pelkoa, että saan paperihaavan kirjan kannesta.
Toivoisin syvästi muutosta asiaan, sillä en ole varmasti ainoa joka tästä on kärsinyt..

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiitos palautteestasi. Ikävää kuulla kirjan kulman aiheuttamasta vahingosta.

Hämeenlinnan kaupunginkirjaston muovituksessa on käytäntö, että muovituksen jälkeen kirjan kulmia "kopautetaan" esimerkiksi viivoittimella tavoitteena välttää terävät kulmat. Kurssikirjoihin meillä laitetaan yleensä ns. kovamuovi.

Aikuisten aineistosta iso osa tulee meille valmiiksi muovitettuna. Jatkossa otamme tavaksi "kopauttaa" myös näiden kirjojen kulmat ennenkuin ne lähtevät lainaukseen.

Toivomme Sinulle lukemisen iloa jatkossakin!