Haluaisin sellaista tietoa, että onko ihmisen syntymäaika salassa pidettävä tieto eli jos haluan tietää jonkin ihmisen syntymäajan, niin voinko sitä kysyä,…

Kysytty

Haluaisin sellaista tietoa, että onko ihmisen syntymäaika salassa pidettävä tieto eli jos haluan tietää jonkin ihmisen syntymäajan, niin voinko sitä kysyä, esim. joltain henkilöltä, esim. palkanlaskijalta ym. ja saako hän sen kertoa? Esim. halutessani tietää milloin henkilö viettää 50-v juhliaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Me kirjastolaiset emme ole lakiasioiden asiantuntijoita, mutta maallikon ymmärryksellä mäyttäisi siltä, että henkilörekisterin pitäjä ei saa vapaasti kertoa ulkopuolisille rekisterissä olevien henkilötietoja, joihin syntymäaikakin kuuluu.

Tämä käsitys perustuu Henkilötietolakiin, jonka voi lukea Finlex-tietokannasta:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523

2 ääntä

Kommentit

Haluväni.aisin yllättää ystäväni.