Haluaisin saada selville, mikä kirja on kysymyksessä. Olen lukenut kyseisen kirjan useita vuosia sitten. Se kertoo nuoresta naisesta. Luulin, että kyseessä on…

Kysytty

Haluaisin saada selville, mikä kirja on kysymyksessä. Olen lukenut kyseisen kirjan useita vuosia sitten. Se kertoo nuoresta naisesta. Luulin, että kyseessä on Hilja Valtosen teos, mutta niin ei taidakaan olla. Ainoa juoneen liittyvä asia, jonka muistan, on se, että ennen kansalaissotaa tai sen aikana valkoisiin kuuluva nuori mies, ehkä jääkäri, pakenee takaa-ajajiaan ja piiloutuu päähenkilön sänkyyn, saman peiton alle hänen kanssaan. Myöhemmin päähenkilön ja tämän miehen tiet kohtaavat. Kirjan päähenkilö oli muistaakseni keskiluokkaa, ehkä opettajaperheen tytär.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hilja Valtoselta tällainen juonikuvio kyllä löytyy romaanista Ruskapäiviä (Otava, 1975). Kirjan päähenkilö on eläkkeellä oleva opettajatar, jolle tapaus on sattunut nuoruudessa ja joka nyt tapaa näin pelastamansa miehen uudestaan.

3 ääntä

Kommentit

Kehotan kaikkia lukemaan tämän kirjan, on vain sääli, että kaikki eivät ymmärrä sen merkitystä))

Hyvä tulla tälleen töppäytymään yli vuosikymmenen vanhaan ketjuun, mutta ite etin ihan samaan kysymykseen vastausta ja niin se vaan täältä löytyi! Onneks näitä tägejä laitettu tähän niin löytyi. :) Näiden vanhempien kirjojen (joita ei omasta hyllystä löydy) käy just näin välillä, että muistaa jonkun hyvän ja sit ei muistakkaan. Oon kerännyt nyt e-kirjakokoelmaa (e-kirjat.fi hyvä sivusto) ja se on kiva, kun näkyy siellä sit kaikki luetut ja kirjojenkin sisällä voi sit korostaa tiettyjä kohtia ja hakea sisältöä… niin se netti on tänkin asian mullistanut! Hilja Valtonen on yks suosikki 1900-luvun vanhemmista kirjailijoista, jonka teoksia tosi mielenkiintoista lukea, tuulahduksia vanhemmalta ajalta.