Onko vielä saatavana Hilja Valtosen kirjoja? minkä nimisiä kirjoja hän on kirjoittanut?

Kysytty

onko vielä saatavana Hilja Valtosen kirjoja? minkä nimisiä kirjoja hän on kirjoittanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hilja Valtonen oli tuottelias kirjailija, mutta Wikipedian artikkelista http://fi.wikipedia.org/wiki/Hilja_Valtonen löytyvät hänen tärkeimmät teoksensa listattuna. Tässä ovat roomaanit:

Nuoren opettajattaren varaventtiili (1926)
Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa! (1927)
Opettajan villikko (1928)
Hiiliristi (1930)
Kunnankirjuri (1931)
Vaimoke (1933)
Tarvaatar (1935)
Nykyhetken tyttölapsi (1937)
Hätävara (1938)
Ville viekastelee taas (1945)
Kilroy sen teki (1947)
Rakas Vihtori (1950)
Neiti talonmies (1954)
Neekerityttö peilaa (1957)
Poikamiestyttö (1966)
Ruskapäiviä (1975)

Otava on vielä 2000-luvulla julkaissut Hilja Valtosen teoksia uusintapainoksina, mutta tällä hetkellä niitä ei näytä olevan saatavan tukusta ollenkaan. Yksittäisiä kirjoja voi silti joissain kaupoissa olla tarjolla.

Paras paikka hakea Valtosen kirjoja on kuitenkin oma kirjasto. Suomalaisista kirjastoista löytyvät ainakin Valtosen suosituimmat romaanit takuuvarmasti, ja isoimmista ne muutkin. Esimerkiksi HelMet-kirjastojen kokoelmassa on noin 50 eri nimekettä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto