Otsikko
Haluaisin mahdollisimman paljon tietoa Fredriksbergissä, nykyisin Pasila, sijainneesta sikalasta. Armeijan? 1920-luvulla? Löytyisikö jokin kirja aiheesta?

Kysytty

Haluaisin mahdollisimman paljon tietoa Fredriksbergissä, nykyisin Pasila, sijainneesta sikalasta. Armeijan? 1920-luvulla? Löytyisikö jokin kirja aiheesta?

Vastaus

Vastattu

Ylen sivuilla on 1.10.2019 julkaistu juttu “Pasilassa oli vain kaksi maatilaa ja suopohjainen järvi – sitten nousi villi puutaloalue, futuristinen Itä-Pasila ja pian Suomen vilkkain asemakeskus”, jossa mainitaan Fredriksbergin ja Böhlen tilat. Kyseisessä jutussa on käytetty haastattelujen lisäksi lähteenä Helsingin tietokeskuksen kirjaa Pasila : Helsingin uusi keskus (1998).  Kyseinen kirja on saatavilla Pasilan kirjaston varaston käsikirjakappaleena ja sitä voi lukea paikan päällä Pasilan kirjastossa. Pasilan kirjaston yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät Pasilan kirjaston Helmet-sivuilta. Pasilan kirjastosta löytyy myös oma Helsinki-kokoelma, joten sieltä voisi löytyä aiheeseen tietoa vielä lisää. Kannattaa kysyä lisää paikan päällä Pasilan kirjastosta.

Kannattaa myös tutustua ja tehdä tiedonhakua Finna-palvelussa, josta löytyy aineistoja arkistoilta, kirjastoilta, museoilta ja muilta toimijoilta. Hakukenttään voi kokeilla asiasanoiksi Fredriksberg tai Pasila. Hakutuloksissa on myös vanhoja valokuvia.

Lisäksi kannattaa tehdä hakuja Kansalliskirjaston verkkopalvelussa, sillä Kansalliskirjaston kokoelmista löytyy paljon erilaista aineistoa vanhoilta ajoilta.

Toivottavasti näistä lähteistä on hyötyä.