Otsikko
Haluaisin löytää uudelleen kirjan, jota kuuntelin kasetilta äänikirjaana lapsuudessa, mutta en muista kirjan nimeä enkä kirjailijaa. Kyseessä on lastenkirja…

Kysytty

Hei! Haluaisin löytää uudelleen kirjan, jota kuuntelin kasetilta äänikirjaana lapsuudessa, mutta en muista kirjan nimeä enkä kirjailijaa. Kyseessä on lastenkirja tai nuortenkirjallisuus.

Olettaisin, että kirja on joko 1800-luvun lopulta tai 1900-luvun alusta. Kirjoittaja on ehkä nainen ja hänen nimessään oli useampi osa, ehkä kaksi etunimeä tai etunimi ja nimikirjain sukunimen lisäksi. Nimikirjain saattoi olla E. Kuvittelisin, että kirjailija on britti tai ainakin kotoisin jostain brittien valtaamista siirtomaista. Nimi oli englanninkielinen.

Kirja kertoo nuoresta tytöstä, ehkä noin 12-vuotiaasta, joka asuu sukulaistensa luona mutta lähetetään isänsä luo johonkin kaukaiseen saareen. Saari on paratiisimainen tai ainakin kesällä täynnä kukkia ja kaunis ja lähtömaa sateinen ja ikävä eli olettaisin tytön olevan britti ja isän asuvan jossain brittien silloisessa siirtomaassa (Ehkä Uusi-Seelanti, Ceylon tai Intia). Tytön äiti on kuollut jotenkin traagisesti, ehkä synnytykseen. Isä on kiltti ja mukava, mutta tyttö ei ole tavannut isäänsä varhaislapsuuden jälkeen. Isä ehkä ei pystynyt hoitamaan tyttöä tai oli tosi rikki äidin kuolemasta ja siksi antoi tytön sukulaisille. Hänellä saattoi olla myös jokin tärkeä työ ulkomailla. Sukulaiset, joiden luona tyttö asui, ovat ikäviä ja ilkeitä. Tyttö asui ehkä äitinsä siskon luona ja perheessä saattoi olla omia lapsia. Tytöllä on ehkä kirjan kannessa päässään lierihattu ja hänellä on luultavasti tummat hiukset. Muistaakseni Isä hämmästyy siitä, että tyttö näyttää niin paljon äidiltään ja isä on aluksi siksi etäinen. Tyttö tutustuu johonkin tumma-ihoiseen tuolla saarella /uudessa kotipaikassa ja tämä henkilö on ehkä palvelija tms säädyltään alempiarvoinen naapuri. Tytöllä on lähtömaassa kissa, jota hän ei saa mukaansa uuteen kotimaahan, mutta muistaakseni uudesta kotimaasta löytyy tytölle uusi kissa. Mielestäni jossain kohtaa kirjaa tyttö laitetaan uudessa kotimaassa kouluun ja hän tutustuu muihin tyttöihin jotka asuvat lähellä. Tytön nimi alkoi ehkä M-kirjaimella.

Kirja on mielestäni osa sarjaa tai sille on varmaan yksi jatko-osa. Kirja ei ole osa Anna-kirjoja, mutta tunnelma on saman tyylinen kuin Anna-kirjoissa tai Runo-tytössä (ehkä kuitenkin hieman iloisempi kuin Runo-tytössä)

Osaisitteko te siellä kirjastoissa auttaa löytämään tämän kirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan etsimäsi äänikirja olla L. M. Montgomeryn Jane of Lantern Hill suomennokset Jane Victoria 1 ja Jane Victoria 2: Jane Victoria tulee kotiin. Teoksen on suomentanut Raimo Meltti ja ne on luettu äänikirjoiksi c-kaseteille vuosina 1995 ja 1996.

Juoni ei kaikilta osin vastaa kuvaamaasi, mutta varsin monia yhtäläisyyksiä kyllä löytyy.

Äänikirjat kuuluvat vielä Helmet-kirjastojen kokoelmiin. Voit tarkistaa niiden saatavuuden Helmet-haulla.

https://www.helmet.fi/fi-FI

Jane of Lantern Hill suomennettiin uudelleen vuonna 2013 ja se sai nimekseen Jane ja saaren kutsu (suom. Sisko Ylimartimo).

https://www.finna.fi/Record/helmet.2081272

Voit lukea lisää teoksesta esimerkiksi Kirjasammosta:

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.fi%252FabstractWork_9789524927178

Alkukielinen teos on luettavissa Gutenberg-projektissa.

http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200881h.html