Siirtomaa-ajoista kertovaa kertomakirjallisuutta

Kysytty

Haluaisin löytää siirtomaa-ajoista kertovaa kertomakirjallisuutta. Esimerkkinä Sarah Larkin "Valkoisen pilven maa", jotain hyvin samantyylistä.

Vastaus

Vastattu

Tamara McKinleyn Oceana-trilogia (Merten taa, Pelottomien maa, Perintöosa) kertoo Australian uudisasukkaitten ja alkuperäisväestön elämästä kolmen sukupolven ajan. Colleen McCulloughin Morganin matkan päähenkilö joutuu puolestaan mukaan ensimmäiselle Englannista lähtevälle vankikuljetukselle 1700-luvun lopulla. Saman tekijän Kullan kosketus on kertomus nuoresta naisesta, joka lähetetään vaimoksi Australiassa menestyneelle miehelle 1860-luvulla. McCulloughin kuuluisin teos lienee Okalinnut, 1900-luvun alun Uudesta-Seelannista alkava sukutarina.

Australian uudisasukkaista kertoo myös 70-luvun suosittu tv-sarja Vastatuuleen, joka on julkaistu dvd-pakettina.

Intiaan sijouttuvia siirtoma-ajasta kertovia romaaneja ovat mm. M. M. Kayen Kaukaiset paviljongit ja E. M. Forsterin Matka Intiaan. Wilbur Smith on kirjoittanut Afrikkaan sijoittuvia sukuromaaneja: Courtney-sarja (1. osa Polttava rannikko) ja Ballantyne-sarja (1. osa Kivihaukka).