Haluaisin löytää nimen lastenkirjalle, joka on muistaakseni yksi Tammen kultaisista kirjoista. Kirjassa on äiti, isä ja tyttö, jolla on pallo, hyppynaru,…

Kysytty

Hei! Haluaisin löytää nimen lastenkirjalle, joka on muistaakseni yksi Tammen kultaisista kirjoista.

Kirjassa on äiti, isä ja tyttö, jolla on pallo, hyppynaru, hernepussi ja äidin tekemä räsynukke. Kyseinen nukke on tytön rakkain lelu, jonka tyttö ottaa joka ilta viereensä sänkyyn kun hän menee nukkumaan ja jonka kanssa hän myös kiipeilee puissa ja järjestää teekutsuja.

Sitten tyttö saa oikean kaupasta ostetun nuken, jonka antaa hänelle mies, jolle tytön isä on tehnyt jonkin palveluksen. Sen vuoksi mies siis osti tytölle kyseisen nuken.

Tyttö unohtaa kokonaan räsynukkensa rientäessään leikkimään uudella nukellaan, mutta pian hän huomaa, ettei uudella nukella voi leikkiä samalla lailla kuin hänen rakkaalla räsynukellaan. Puusta se voisi pudotessaan mennä rikki ja teekutsuilla teekuppeina käytetyt simpukankuoret(?) voisivat tehdä rumia naarmuja nuken posliinikasvoihin.

Kirjan lopussa tyttö jättää uuden nuken nurkkaan ja ottaa taas vanhan räsynukkensa viereensä nukkumaan, jolloin se tuntuu entistä rakkaammalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu Tammen kultainen kirja on Lois Meyerin kirjoittama Tiinan uusi nukke (Tammi, 1985).