Haluaisin löytää arkkitehtonisesti kiinnostavia kirjastoja Suomesta, mielellään joitain vähemmän tunnettuja. Onko muitakin kuin Helsingin Oodi,…

Kysytty

Haluaisin löytää arkkitehtonisesti kiinnostavia kirjastoja Suomesta, mielellään joitain vähemmän tunnettuja. Onko muitakin kuin Helsingin Oodi, Kansalliskirjasto ja Pääkirjasto Metso Tampereella?

Vastaus

Vastattu

Vinkkejä arkkitehtoniseen kirjastomatkailuun kotimaassa voi koettaa etsiskellä esimerkiksi seuraavista lähteistä:

Alvar Aalto, Alvar Aalto libraries
Hanna Aaltonen, Kirjavarastosta olohuoneeksi : yleisten kirjastojen tilojen historiaa. - Teoksessa Suomen yleisten kirjastojen historia
Hanna Aaltonen, Suomalaista kirjastoarkkitehtuuria
Olli Pekka Jokela & Markku Erholtz, Terveystieteiden keskuskirjasto : Meilahti, Helsinki. - Arkkitehti 1998 : 6, s. 56-57
Lahdelma & Mahlamäki Architects : Works
Ilmari Lahdelma & Jussi Tiainen, Kanaalinvarren kirjatemppeli : Rauman pääkirjasto. - Arkkitehti 2004 : 6, s. 36-43
Mikko Lahtinen, Kirjastojen maa
Libraries in Finland & Sweden = Hakuya no kuni no toshokan
Juhani Maunula & Jussi Tiainen, Läpinäkyvä kirjatalo : Kuusankosken pääkirjasto. - Arkkitehti 2003 : 6, s. 44-49
Mikko Metsähonkala & Simo Kaarsalo, Kontrastien kirjasto : Keravan kaupunginkirjasto. - Arkkitehti 2004 : 6, s. 44-49
Muistin paikat : Suomen museot ja kirjastot : museums and libraries in Finland = Store and share
Tuomo Siitonen, Kuja kirjaston halki : Porvoon pääkirjasto. - Arkkitehti 2000 : 4, s. 58-69
Ten Finnish libraries = Tio bibliotek i Finland = Katse kymmeneen kirjastoon