Haluaisin lainata kirjan ruotsalaisesta kirjastosta. LIBRIS fjärrlån ilmoittaa sivuillaan että mm. Suomessa on kirjastoja jotka käyttävät tätä palvelua. Miten…

Kysytty

Haluaisin lainata kirjan ruotsalaisesta kirjastosta.
LIBRIS fjärrlån ilmoittaa sivuillaan että mm. Suomessa on kirjastoja jotka käyttävät tätä palvelua.
Miten käytännössä tilaus hoidetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit varata ruotsalaisesta kirjastosta kirjan Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelun kautta. Kaukotilaus edellyttää, ettei haluamaasi kirjaa ole pääkaupunkiseudun kirjastoissa.

Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelun tiedot löytyvät osoitteesta https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kaukopalvelu. Siellä on myös linkki kaukopalvelulomakkeeseen, johon täytetään teoksen ja sen tilaajan tiedot. Kun lomake on lähetetty, kaukopalvelun henkilökunta tilaa haluamasi kirjan sellaisesta suomalaisesta tai ulkomaisesta kirjastosta, jossa sitä on saatavilla. Kirja tulee postissa Helsinkiin, ja se lähetetään lomakkeessa mainitsemaasi kaupunginkirjaston palvelupisteeseen. Kirjan saapumisesta ilmoitetaan sinulle sähköpostilla tai puhelimitse.

Suomesta tai Pohjoismaista tullut kaukolaina maksaa 4 euroa ja muualta Euroopasta tullut 25 euroa. Lainoja voi olla mahdollista uusia, mutta se tulee tehdä soittamalla tai laittamalla sähköpostia kaukopalveluun. Asiakkaan ei tarvitse kirjautua vierasmaalaisen kirjaston järjestelmään, vaan riittää, että asioi suoraan oman kirjaston kaukopalvelun kanssa.