Hallin Janne -elokuvassa Olavi Virta laulaa Hallin Jannesta sen tutun laulun, mutta säkeistöjä on paljon enemmän kuin mitä yleensä lauletaan. Löytyykö elokuvan…

Kysytty

Hallin Janne -elokuvassa Olavi Virta laulaa Hallin Jannesta sen tutun laulun, mutta säkeistöjä on paljon enemmän kuin mitä yleensä lauletaan. Löytyykö elokuvan laulun sanoja mistään? Yritin poimia sanat elokuvasta, mutta aivan kaikista en ehkä heikkotasoisen äänityksen vuoksi saanut selvää.

Vastaus

Vastattu

Hallin Jannen laulusta on kaksikin melko pitkää versiota. Tässä niistä pidempi Aulis Ojan artikkelista 1974.

Pidempi versio eli tämä 1870 julkaistu uusi laitos lienee "PilliHermannin” käsialaa. Linkki artikkeliin.

"1. Woi kuin minä olen joutunut tänne ruunun linnaan maata, Sydäntäni surettaa etten ajatella

2. Tätä pitäs nuorten poikain kokonansa muistaa, Etteiwät he sillälailla ruunun linnaan luista.

3. Täss’ on laulu kirjotettu sanoi Hallin Janne, Kaulas on rauta, jalois on puntti, suolilla suuri wanne.

4. Woi jos Jannen waiwat pantais kaikki ruunun waakaan Ja ne raudat on niin raskahat kuin Jannen päällä makaa.

5. Posti se ajoi Hallin pihaan, kello on lyönyt kuusi, Silloinpa toi Janne poika Santeria huusi.

6. Pois nyt wietiin Janne poika laulamasta täältä, Kun ei woinut kuunnella tuota postikellon ääntä.

7. Pois nyt wietiin Hallin Janne Hallista laulamasta, Jopa nyt lakkais posti-wainaan kello kuulumasta.

8. Hallin Janne laulelee että kiwi muurit wastaa, Armahtakaa Hämeen herrat talonpojan lasta.

9. Hallin Jannen laulu kuuluu Hämeenlinnan lahteen, Suruissansa laulelee hän aina kello kahteen.

10. Hallin Janne laulelee että kiwi muurit soiwat Ja kuinkasta mun wanhempani Kuoriwedellä woiwat.

11. Hallin Jannen rautikko rawaa Kuoreweden jäätä, Mattilan Sandran hiukset on kampattu toiselle puolelle päätä.

12. Hallin Janne kirkko-reissulla kyseli walkamassa, Olettenko nähny Mattilan likkoja kirkolla kulkemassa.

13. Hallin Jannen rautikko oli lahdella seisomassa, Kun toi Mattilan Sandra oli kirkolla kulkemassa.

14. Hallin Jannen rautikko oli uljaasti waljahissa, Mattilan Sandra kammaris oli silkki läningissä.

15. Hallin Janne pienestä pojasta korttia pelaan oppi, Mustan mäen rinnassa hän postilta hengen otti.

16. Karttakaa te nuoret pojat kortti pelareita, Ettette joutuis kulkemaan noita Hallin Jannen teitä.

17. Kortti peli Hallin Jannen murha työhön weti, Kuin rahansa oli hävinnyt niin toista mieli teki.

18. Santeri sanoi Jannelle mikä meit nyt auttaa, Kuin rahamme olemme pelanneet mistä toista saadaan.

19. Janne se wastas Santerille kyllämä weikko tiedän, Yhdes postia ryöstäkäät ja rahat häneltä wiekäät.

20. Santeri sanoi Jannelle se on mahdotointa, Sapeli hänen kädessäns ja pistooli rinnoillansa.

21. Janne se wastas Santeria et kyllämä weikko tiedän, Pistä nyt ruuna waljaisiin ja lähde postia wiemään.

22. Minä se lähden edellä ja postia odottelen, Niin siellä pirua kangella päähän kolkuttelen.

23. Hallin Janne se postia löi että aisallensa kaatu, Ajatteli itseksensä et neljäkymmentä on saatu.

24. Hallin muori se käweli ja hienolla äänellä itki, Kuin minun ainoalla pojallani raudoista on henkselitki.

25. Woi sinä poikani kuin sinä menit kangella postia lyömään, Etkös tiennyt joutuwas tuota ruunun leipää syömään.

26. Kauwan Janne ajatteli asioita noita, Kuinkahan minä posteljonia taipalella woitan.

27. Wallesmanni se kyytipojalta kyseli ja tutki, Poika se tunnusti, rukoili ja itki.

28. Älkäät lyökö herra kullat kasakan piiskallanne, Ei siihen minun syytä ole, sen teki Hallin Janne.

29. Älä sinä Janne parka Santeria wihaa, Yhdessäpä ajamme tuonne Siperian pihaan.

30. Siperian siwulla on kirkas wesi lähde, sinne wiedään Hallin pojat postin murhan tähden.

31. Älä sure Mattilan Sandra Hallin Jannen perään, Janne se wiedään Siperiaan eikä palaa enään.

32. Hallin Janne se tuhannen markkaa kiwen alle pisti, Ja sitä haki wallesmanni eikä sitä löydetty mistään.

33. Hallin Janne Hämeenlinnassa on kolmesta kohden kiinni, Ajeli ennen Kuoriwedellä ja oli poika wiini.

34. Hallin Janne Hämeenlinnas on kaikkein suurin wanki, Wiiden lukon takana ja kuudes on rautakanki.

35. Hallin Jannen kallerit ne oli teräksestä, Sandra menis katsomaan, waan nuo nihit estää.

36. Hallin Janne laulelee kallerien takaa, Kaksi nihtiä ja wallesmanni painoi owen hakaan.

37. Hallin Janne laulelee noissa ristiraitaisissa, Mattilan Sandra mielessänsä waikka on kahleissansa.

38. Hallin Janne lauleleepi niinkuin lintu häkis, Woi jos hän wielä yhden kerran Mattilan Sandran näkis.

39. Eikä se Janne sitä sure waikka hänen täytyis kuolla, Kosk ei hän saane enää käydä Mattilan Sandran luona.

40. En minä sure lähteissäni Suomen kauneutta, Waan minä suren Mattilan Sandran suurta surkeutta.

41. Pois minä menen nyt koska olen seuran pahentaja, Täisinkin olla Kuorewedellä arwoni alentaja.

42. Ennen Hallin Janne parka tahtois waikka kuolla, Ennen kuin Sandran rakkaudesta erillänsä olla.

43. Hallin Janne Hämeenlinnasta Siperiaan muuttaa, Mennessänsä muistelee wielä Sandran rakkauutta.

44. Ei nyt enään Janne parkaa postin raha auta, Siperian kaiwannos on hänellä valmis hauta.

45. Hallin Janne Hämeenlinnas on suurun laksos maannut, Kuin hän oli posteljoonilta raha-pussin saanut.

46. Hallin Jannen laulu loppuu nyt näin lyhyesti, Kuin hän oli ottanut tuon wihollisen pestin."