Otsikko
Hain Plussa-hausta videota nimeltä 'Hohto'. Katsoin saatavuustietoja, ja siinä luki mm. että videota saisi Pohjois-Haagan kirjastosta. Eräpäivä oli kuitenkin…

Kysytty

Hain Plussa-hausta videota nimeltä 'Hohto'. Katsoin saatavuustietoja, ja siinä luki mm. että videota saisi Pohjois-Haagan kirjastosta. Eräpäivä oli kuitenkin toukokuussa 1998, ja hain videota heinäkuussa 2000. Miksi tällainen video on
listoillanne, jos sitä ei ole mahdollisuutta saada?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Video on "listoillamme" eli luetteloitu kirjaston aineistotietokantaan, koska se on hankittu kirjastoon. Kun lainattavan yksittäisen videon tms. kohdalla on eräpäivä, se tarkoittaa sitä, että video on yhä lainassa.

Miksi emme poista aineistoa joka on selvästi jäänyt palauttamatta? Siksi että lainaaja on vastuussa lainaamastaan aineistosta. Koska hän ei ole palauttanut lainojaan ajoissa, hän on menettänyt lainausoikeutensa, joka palautuu vasta sitten, kun aineisto palautetaan tai korvataan ja myöhästymismaksut maksetaan. Jos poistaisimme tällaisen "vanhan eräpäivän" -videon tietokannastamme, myös videon panttaaja vapautuisi vastuustaan. Ja sehän ei olisi oikeudenmukaista.