Helsingin kaunpunginkirjaston videokasetti tarjonta? Tarvitsisin työn alla olevaa juttua varten tiedon, paljonko Helsingin Kaupunginkirjastossa on…

Kysytty

Helsingin kaunpunginkirjaston videokasetti tarjonta? Tarvitsisin työn alla olevaa juttua varten tiedon, paljonko Helsingin Kaupunginkirjastossa on videokasettinimikkeitä ja miten paljon niisto on aikuisten ja lasten viihdettä, musiikkia ja asiatietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston Tilastoja 1999 -julkaisu (Helsingin kaupunginkirjaston julkaisuja 41) kertoo seuraavaa: Video nimekkeitä 31.12.1999 oli yhteensä 6975 kappaletta, tässä luvussa mukana ovat kaikki toimipisteet, sekä kirjastoautot ja laitoskirjastot. Nimikkeiden määrä löytyy tarkemmin jaoteltuna toimipisteittäin.

Videoiden aiheen mukainen jaottelu on tehty niteittäin, eli yksittäisten videokasettien kohdalta. Koska useammassa toimipisteessä saattaa olla sama video, aiheenmukaisen jaottelun niteiden määrä on suurempi kuin todellinen nimikkeiden määrä.

Niteiden osalta aikuisten videokokoelman fiktiivisiä ohjelmia on 9826, asia-ohjelmia 7217, myös näissä luvuissa ovat mukana kaikki toimipisteet. Kokoelmaa tilastoidaan aineistotyypeittäin, musiikivideoita on yhteensä 2152 kappaletta.

Lasten videoiden kokonaismäärä fiktiivisten ohjelmien suhteen on 8468, asia-ohjelmia on 1506 kappaletta, mukaan lukien kaikki kirjaston toimipisteet. Videoiden osalta löytyy myös tarkka aihepiirin mukainen jaottelu asia-ohjelmien osalta, mutta jo yllä olevista luvuista voi päätellä että panostetaan elokuvien tarjontaan ja erityisesti lasten videoiden puolella fiktiivisten ohjelmien tarjonta (piirrettyjen ym.) korostuu.

Tänä vuonna tulleet uusimmat videot löytyvät Plussa aineistohaun http://www.libplussa.fi/ uutuushaulla. Videot ovat erittäin kysyttyä aineistoa, Helsingissä vuosittain juuri lainattu video kädessä kävellään kirjastosta noin 580 000 kertaa.