Göteborgilaisen kirjastonhoitajamme mukaan on erityisen hankalaa hankkia suomalaisia dvd-filmejä Ruotsin kirjastoihin tekijänoikeudellisita syistä. Tämä…

Kysytty

Göteborgilaisen kirjastonhoitajamme mukaan on erityisen hankalaa hankkia suomalaisia dvd-filmejä Ruotsin kirjastoihin tekijänoikeudellisita syistä. Tämä ihmetyttää kun vaikka missä muissa maissa tuotettuja filmejä kyllä löytyy pilvin pimein. Onko suomalainen tekijänokieslainsäädäntö eritysen tiukka? Ja naapurimaita ollaan ja Eu:ssa molemmat...Elokuvathan on tehty katsottavisksi ja kirjastohan maksaa tekijöille korvauksen lainaamistaan teoksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsissa toimitaan Ruotsin tekijänoikeuslainsäädännön mukaan, joka on pääpiirteissään samanlainen kuin meillä Suomessakin. Elokuvien lainaaminen on myös Ruotsissa luvanvaraista, joten ongelmat liittynevät joko huonoon organisaatioon (ruotsalaiset välittäjät eivät edusta suomalaisia elokuvayhtiöitä) tai mahdollisesti siihen, ettei Ruotsissa olla halukkaita maksamaan yhtä korkeita lainauskorvauksia kuin mihin suomalaiset yhtiöt ovat kotimaassaan tottuneet (kotimaiset elokuvat tulevat käytännössä aina kalliimmiksi kuin ulkomaiset).

Kun Suomessa BTJ Finland on iso elokuvien välittäjä ja sen emoyhtiö on ruotsalainen, voisi olla järkevää olla molempiin yhteydessä - siis Ruotsista käsin.
Heikki Poroila 16.11.2011