Etunimet Ann-Charlott ja Caroline?

Kysytty

Etunimet Ann-Charlott ja Caroline?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ann on lyhentymä Annasta, joka puolestaan on kreikkalainen muoto sanasta hannah, armo. Anna ja Ann ovat suosittuja nimiä monissa kielissä.

Charlott (sekä Charlotta ja Charlotte) on ranskalaisen ja italialaisen Charlot-nimen sisarnimi. Charlot tarkoittaa "Pikku Kaarloa", joten Charlott voidaan kääntää "Pikku Karlaksi". Kaarlo tulee nimestä Karl, joka on peräisin yläsaksan murteesta ja merkitsee miestä tai kosijaa. Nimi ja sen monet muunnokset (Carolus, Carlo, Charles jne.) ovat tulleet tunnetuiksi monien hallitsijoiden niminä.

Caroline on samaa juurta kuin Charlott, sillä se on Carolus-nimen sisarnimi.

Lähde: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (WSOY, 1999)