Etsin toimialatietoa majoitus- ja ravitsemisalalta (TOL2008 55-56). Haluan selvittää kokonaisliikevaihdon, työllisten määrän, paljonko alalla on eri kokoisia…

Kysytty

Hei, etsin toimialatietoa majoitus- ja ravitsemisalalta (TOL2008 55-56). Haluan selvittää kokonaisliikevaihdon, työllisten määrän, paljonko alalla on eri kokoisia yrityksiä (EU:n kokoluokituksen mukaan) ja julkisen sektorin osuuden kokonaisuudesta.

Yritin etsiä tietoa Tilastokeskuksen sivulta, mutta esimerkiksi yksi taulukko antoi työllisten määräksi 90 000 ja toinen 60 000. Alan yritysten määrää suuruusluokittain en löytänyt laisinkaan. Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kiitos tiedustelustasi.
Kysymäsi tiedot löytyvät Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastosta, jonka kotisivu on

https://www.tilastokeskus.fi/til/yrti/index.html

Yksityiskohtaiset tiedot ovat tietokantatauluissa (linkki Taulukot kotisivun vasemmasta reunasta)

Suora linkki taulukoihin
http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__yri__yrti/?tablelist=true

Olen tehnyt sinulle valmiin poiminnan taulusta
004 -- Yritykset toimialoittain ja henkilöstön suuruusluokittain, 2013-2017*,

jossa on toimialojen 55-56 tiedot vuosilta 2016-2017. Vuoden 2017 tiedot ovat vielä ennakkotietoja.

http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/sq/0dd87e39-7ef8-4949-be13-fc90bfe71742

(jos linkki ei toimi tästä suoraan kopioi se selaimen osoiteriville).

Henkilöstömäärä toimialoilla yhteensä on tuossa taulussa vaille 60 000.

Taulusta 6 (006) saat katsottua tiedon omistajatyypistä eli julkisen sektorin osuuden.
Taulussa 3 (003) on jaoteltu yrityksen liikevaihdon suuruusluokittain.

 Mahdollisia tarkempia tietoja kuin on tietokantatauluissa on saatavissa maksullisena palveluna yritystietopalvelumme kautta
https://www.tilastokeskus.fi/tup/yritystietopalvelu/index.html

Tässä vielä ohjeita kuinka tietokantatauluja käytetään:

PX-Web-tietokantataulukoista saa poimittua tietoja seuraavasti:

- Klikkaa taulukkolistasta taulukon nimeä tai linkkiä ”Tee poiminta taulukosta”.
- Jos taulukossa on pudotusvalikko, voit valita siitä muita luokituksia, esimerkiksi eri alue- tai ikäryhmiä.
- Kaikista punaisella tähdellä merkityistä tietolaatikoista on valittava ainakin yksi muuttuja.  Valitse muuttuja klikkaamalla sitä. Valittu rivi muuttuu siniseksi. Jos haluat valita useampia tietoja, pidä  CTRL-näppäin alhaalla. Muuttujia voi myös maalata hiirellä.
- Kun halutut tiedot on valittu, paina ”Jatka”-näppäintä taulukon alta. Taulukko on valmis.
- Voit tallentaa taulukon koneellesi valitsemalla haluamasi tiedostomuodon taulukon yllä olevasta keskimmäisestä pudotusvalikosta. Excel-tallennukselle on myös pikanäppäin ”xlsx”.

Video-ohje taulukon käyttöön: https://dreambroker.com/channel/at5tl6v4