Otsikko
Etsin tietokirjaa sotalapsista tai sen ajan Suomesta ja Ruotsista, jossa käsitellään sotalapsi-teemaa.

Kysytty

Etsin tietokirjaa sotalapsista tai sen ajan Suomesta ja Ruotsista, jossa käsitellään sotalapsi-teemaa. Haastattelut myös kiinnostavat. Joitakin romaaneja olen aiheesta lukenut, mutta nekin kiinnostavat. Olisiko jonkinlaista listaa tämän teeman kirjoista?

Vastaus

Vastattu

Sotalapsista on kirjoitettu paljon. Tähän listaan on koottu sotalapsiin liittyvää kauno-, tieto- ja elämäkertakirjallisuutta. Voit etsiä lisää tietoa esimerkiksi piki-verkkokirjastosta tai hakupalvelusta finna.fi.  Hakusanalla sotalapset pääset hyvin alkuun.

Kaunokirjallisuutta

Amnell, Anna: Tulva: sotalapsuus syrjäkylässä

Franck, Mia: Pommipuutarha

Kojo, Raimo O.: Pojan sota

Takanen, Anna: Sinä olet suruni: kertomus sotalapsesta ja sotalapsen lapsesta

Elämäkerralliset teokset

Evakkolapset (toim. Anne Kuorsalo ja Iris Saloranta)

Hytönen, Elina: Perhe sodassa

Höök, Matti: Jotta edes lapset säästyisivät: sotalapsikokemuksia kirjeiden ja kavereiden kertomina

Kokko, Erkki: Me, sotalapset: neljän veljeksen tarina

Laamanen, Jaana: Sotasiskokset Kannakselta

Lahti, Tellervo: Sotalapsien unohtumaton matka

Lappu kaulassa maailmalle: sotalapset muistelevat (Sotalasten kertomuksista koonnut Pekka Suokas)

Paksuniemi, Merja: Vahvoiksi kasvaneet: Lapin lapset sodan jaloissa

Salin, Virpi: Tyhjä syli: äidin kirjeet Ruotsiin 1942–1946

Sodan haavoittama lapsuus (toim. Anne Kuorsalo ja Iris Saloranta)

Sotalapsi ei unohda (toi. Jarmo Knuutila ja Kari Levola)

Tiilikainen, Heikki: Kotirintaman lapset

Tietokirjallisuutta

Kavén, Pertti: 70 000 pientä kohtaloa: Suomen sotalapset

Kavén, Pertti: Sotalapset: toiveet ja todellisuus

Liikkanen, Annu: Lappu kaulassa: 70 000 suomalaista sotalasta 1939–1946

Pukkila-Toivonen, Hanna: Kotirintaman lapset

Sodan kasvattamat (toim. Sari Näre, Jenni Kirves ja Juha Siltala)

Sodassa koettua, 1: Haavoitettu lapsuus (toim. Sari Näre ym.)

Sotalapset

Tuomikoski, Pekka: Ikkunat jäässä: talvisodan väestönsiirtoja ja evakkotarinoita

Tuomikoski, Pekka: Sotalapset: toiveet ja todellisuus

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hietamies, Heikki: Äideistä parhain