Etsin tietoja runosta Vuosisadan vaihtuessa. 90-vuotta täyttävä äitini on lausunut sen kansakoulun itsenäisyysjuhlassa Suomen täyttäessä 20 vuotta. Ensimmäinen…

Kysytty

Etsin tietoja runosta Vuosisadan vaihtuessa. 90-vuotta täyttävä äitini on lausunut sen kansakoulun itsenäisyysjuhlassa Suomen täyttäessä 20 vuotta. Ensimmäinen säkeistö menee tähän tapaan: Vuossata on jälleen vierähtänyt, ja meriltä uusilta tuulee. Käy ajassa uusia aatteita nyt, ja kellä on korvat, se kuulee. Se kuulevi puissa mahlojen juoksun ja tuntevi ilmassa ihanan tuoksun, mi kevättä kertoo ja ennustaa. Oi, kuuntele, syntymämaa! Mahtaisiko tekijä olla Eino Leino?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimänne runo on yksi säkeistö Eino Leinon runossa Päivän poika, ilmestynyt kokoelmassa Ajan aalloilla 1899. Koko runo Päivän poika on 8 sivua pitkä ja löytyy ainakin Eino Leinon Kootut I (1926),s. 351-358. Kirja on lainattavissa Rovanimen kirjastossa.

Ajan aalloilla -teos löytyy myös nettiosoitteessa http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/88550/Ajan_aalloilta.pdf?seq…
Doria on Kansalliskirjaston ylläpitämä julkaisuarkisto, jossa on usean organisaation tuottamaa sisältöä.

0 ääntä

Kommentit

Onpa hienoa, että löysin tämän runon. Isäni oli lausunut sen alle kymmenvuotiaana äitienpäiväjuhlassa. Hän on 99-vuotias, osaa runon vieläkin ja lausuu sitä silloin tällöin. Kirjaa ei taida enää olla myynnissä.