Etsin tietoa kuvakirjasta joka kuului lapsuuteni lukemistoon. Kyseessä on värikuvilla varustettu, muun muassa kummitustarinoita sisältävä kirja. Vähän saman…

Kysytty

Hei.
Etsin tietoa kuvakirjasta joka kuului lapsuuteni lukemistoon. Kyseessä on värikuvilla varustettu, muun muassa kummitustarinoita sisältävä kirja. Vähän saman tyylinen siis kuin SKS:n toimittama kuvakirja Kuu paistaa, kuollut ajaa. Kaksi tarinaa kuvineen tulee mieleeni. Toisessa hopeaisen käden omistanut mies tuli kuolemansa jälkeen noutamaan kättään, josta oli tehty juoma-astia. Toisessa etsittiin aarretta kissanhahmoisen haltijan avustuksella. Kirja on peräisin jostain 80-luvulta ja muistaakseni sisälsi ihan kotimaisia tarinoita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja voisi olla Suomen kansan kummitusjuttuja sekä muita myytillisiä tarinoita (Osuuskunta Käyttökuva, 1980), jossa on Hannu Virtasen kertomia ja kuvittamia tarinoita Suomalaisen kirjallisuuden seuran kansanrunousarkistosta.

Aarretta haltijakissan kanssa etsitään tarinassa Aarnivalkea. Tuopiksi teetetystä hopeaesineestä, jota sen alkuperäinen omistaja ilmaantuu vaatimaan kuolemansa jälkeen, kerrotaan tarinassa Hopeasaapas.