Otsikko
Etsin tietoa homojen kohtelusta ja mahdollisesti saamista tuomiosta 1600-luvulla Ruotsissa. Mistä voisi tarkemmin lähteä etsimään? Ruotsia en puhu hyvin mutta…

Kysytty

Hei! Etsin tietoa homojen kohtelusta ja mahdollisesti saamista tuomiosta 1600-luvulla Ruotsissa. Mistä voisi tarkemmin lähteä etsimään? Ruotsia en puhu hyvin mutta englanti ja Suomi sujuu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska Suomi oli 1600-luvulla osa Ruotsia, taustatietoa voi saada ainakin aluksi myös  Suomea koskevista kirjoista. Helmet-tietokannasta löytyi ainakin seuraavat aihetta sivuavat kirjat

Keskisarja, Teemu : Kyynelten kallio - kertomuksia seksistä ja väkivallasta. Siltala, 2011 (Kertoo mm. ensimmäisistä nimeltä tunnetuista suomalaisista homoseksuaalisuudesta tuomituista henkilöistä).
Löfström, Jan : Sukupuoliero agraarikulttuurissa - "se nyt vaan on semmonen". SKS, 1999.
Mäntylä, Ilkka : Ja yhteinen rahvas todisti - kollaasi 1600-luvun suomalaisista tuomiokirjoista. 1969

Kannattaa tutustua myös Kuningas Kristoferin maanlaki 1442. Muinaisruotsista suomentanut Martti Ulkuniemi. SKS, 1978

Helsingin erikoiskirjastojen kokoelmissa ovat ainakin seuraavat kirjat:

Aalto, Seppo Kirkko ja kruunu siveellisyyden vartijoina - seksuaalirikollisuus, esivalta ja yhteisö Porvoon kihlakunnassa 1621-1700. Väitöskirja 1996. (Helka-kirjasto)

Scandinavian homosexualities : essays on gay and lesbian studies. Toimittanut Jan Löfström. Binghamton (N.Y.) : Harrington Park Press cop. 1998.  Sisältää esimerkiksi artikkelin: State policy, popular discourse, and the silence on homosexual acts in early modern Sweden / Jonas Liliequist (Eduskunnan kirjasto)

Yleistä eurooppalaista taustaa voisi olla kirjoissa

Crompton, Louis : Homosexuality & civilization. The Belknap Press of Harward University Press, 2006 (Helmet)

Gender in late medieval and early modern Europe. Toimittajat Muravyeva, Marianna ja Toivo, Raisa Maria. Routledge, 2013 (Helka-kirjasto)

Morality, crime and social control in Europe 1500-1900. Toimittajat Satu Lidman ja Olli Matikainen, SKS, 2014 (Eduskunnan kirjasto)

Alkuperäislähteet eli renovoidut tuomiokirjat ovat luettavissa Kansallisarkistossa (suomalaiset). Niistä tietoa :http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Tuomiokirjat

Ruotsalaiset alkuperäislähteiden sijoituspakka on Riksarkivet Tukholmassa https://riksarkivet.se/startpage

Arto-tietokannasta löytyi myös asiaa koskevia artikkeleita:

Keskisarja, Teemu: Savupirttien seksirikolliset : 1600- ja 1700-lukujen Suomessa pätivät Mooseksen lain ankarat seksinormit : Niitä vastaan rikkovaa uhkasi ruoskiminen tai teloittaminen. HS Teema 2012 / 3, s. 65-73.

Lehtinen, Lauri: Teemu Keskisarja : rikoshistorian spesialisti selvitti, että suomalaiset ovat aina olleet suvaitsevaisempia kuin luulevat. Suomen kuvalehti. - 2012 : 3, s.52-55

Lisää kirjoja ja artikkeleita voit etsiä esimerkiksi Ruotsin tieteellisten kirjastojen yhteistietokannasta, Librisksestä. http://libris.kb.se/