Otsikko
Etsin tietoa etunimistä ja hauilla sain osoitteen turku.fi/kirja, jota en saanut auki, joten päädyin teidän sivuillenne. Voitteko auttaa sähköpostitse?…

Kysytty

Hei, etsin tietoa etunimistä ja hauilla sain osoitteen turku.fi/kirja, jota en saanut auki, joten päädyin teidän sivuillenne. Voitteko auttaa sähköpostitse? Haluamme tyttärellemme harvinaisen nimen. Haluaisimme tietoja seuraavista nimistä: Maissi - onko vanha suomalainen nimi, yleisyys nykyään jne. Entä Aivi? Mitä kirjoja on, joista voisi hakea tietoa ja ideoita. Esikoistyttäremme, 2v.2kk, on Runo, ja etsimme yhtä mukavaa nimeä toisellekin tytölle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit etsiä suomalaisia etunimiä käsitteleviä kirjoja esimerkiksi pääkaupunkiseudun aineistotietokanta Plussasta http://www.libplussa.fi . Laita asiasana-kenttään esimerkiksi sana "etunimet". Voit lisäksi rajata tulosten kielen suomeksi. Tällä tavalla löytyy kolmisenkymmentä suomalaisia etunimiä käsittelevää kirjaa. Useimpia on varmasti saatavana omasta lähikirjastostasi, mutta mikäli näin ei ole, voit tarvittaessa kaukolainata niitä esim. Helsingistä oman kirjastosi kautta.

Suosittelen erityisesti seuraavia kirjoja:
- Kiviniemi, Eero: Iita Linta Maria--etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen
- Kiviniemi, Eero: Rakkaan lapsen monet nimet--suomalaisten etunimet ja nimenvalinta
- Lempiäinen, Pentti: Nimipäivättömien nimipäiväkirja
- Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja
- Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi?
- Vilkuna, Kustaa: Etunimet
- Vilkuna, Kustaa: Suuri etunimikalenteri

Harvinaisista nimistä ei ole juuri kirjoiteltu kirjoiksi asti. Lähinnä Lempiäisen Nimipäivättömien nimipäiväkirja on tehty tähän tarkoitukseen. Harvinaisia nimiä voi ideoida itsekin, kunhan muistaa vain nimilain antamat rajoitukset (lisätietoja mm. kirjasta Kangas, Urpo: Suomen nimioikeus--lyhyt oppimäärä).

Internet-lähteitä etsiessäsi voit kokeilla esim. Google-hakua http://www.google.com . Laita hakukenttään hakusanaksi vaikkapa etunimet OR etunimiä OR etunimien eli haettava sana muutamassa taivutusmuodossaan peräkkäin OR-operaattoreiden erottelemana. Voit kokeilla myös sanan "henkilönnimi" eri taivutusmuotoja.

Suomen sukututkimusseuran www-sivuilla on joitakin hyviä etunimilinkkeä, http://www.genealogia.fi/nimet/ . Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimistöneuvonnassa http://www.kotus.fi/huolto/kielitoimisto/palvelut/neuvontapuhelimet.sht… annetaan ohjeita mm. nimien oikeinkirjoitukseen liittyen (ks. myös sivun linkki "usein esitettyjä kysymyksiä"). Professori Pentti Lempiäinen vastaa nimiaiheisiin kysymyksiin Vauva-lehden Nimitohtori-palstalla http://www.vauva-lehti.fi/ . Palstan Nimipankki-arkistosta voi löytyä mielenkiintoisia nimiä.

Ymmärtääkseni Väestörekisterikeskus http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ voi vastata nimien yleisyyttä koskeviin kysymyksiin. Suosikkinimilistoja, joissa on mainittu nimien kantajamäärät, on viime vuosina julkaistu vain suosituimpien nimien osalta, esim http://www.vaestorekisterikeskus.fi/etunimsu.htm .

Eero Kiviniemen "Rakkaan lapsen monet nimet" vuodelta 1982 kertoo, että Maissi-nimisiä naisia on ollut yhteensä 164, näistä 136:lla Maissi oli ensimmäisenä nimenä. Aivi-nimisiä on ollut samana vuonna 28, joista 24 ensimmäisenä nimenä. Runo-nimisiä naisia on ollut alle kymmenen eli niin vähän, että niitä ei ole listattu. Sen sijaan miehennimenä Runo on ollut 149:llä miehellä, joista 115 ensimmäisenä nimenä. Nämä listaukset ovat siis kahdenkymmenen vuoden takaa, mutta ne ovat varmasti ainakin suuntaa-antavia nykytilanteen osalta. Onnea nimen etsintään!