Otsikko
Etsin tietoa elokuvasta, joka tuli Suomen televisiosta vuoden 1998 kesäkuun lopulla tai heinäkuun alussa. Kanavaa en valitettavasti muista, mutta oletettavasti…

Kysytty

Etsin tietoa elokuvasta, joka tuli Suomen televisiosta vuoden 1998 kesäkuun lopulla tai heinäkuun alussa. Kanavaa en valitettavasti muista, mutta oletettavasti se oli Yle. Kyseessä on ranskalainen melko uusi elokuva (1990-luvulla tehty), joka sijoittuu 1970-luvun Pariisiin. Elokuva kertoo yliopisto-opiskelijakavereiden porukasta, joiden pään pistää pyörälle kaunis amerikkalainen vaihto-opiskelijanainen. Erään opiskelijan isoveli on kiihkeä trotskilainen, ja elokuvaan mahtuu myös 1970-luvun opiskelijaradikalismin kuvausta. Elokuva oli mielestäni viehättävä, mutta en ole etsinnöistä huolimatta saanut selville, mikä elokuva on kyseessä.

Vastaus

Vastattu

Cédric Klapischin Péril jeune, Le (1994) = suom. Nuori Uhma (engl. The Good Old Daze). Esitettiin 23.07.1998 YLE TV1 [Uusi kino] ja sitä ennen Espoo Ciné -elokuvafestivaaleilla.

Wikipedian kuvaus vastaa kysymykseen:

Ystävykset muistelelevat kouluaikaa 1970-luvulla: mielenosoituksia, ensimmäisiä huumekokeiluja, ensimmäisiä naisuhteita ja opintoja. Elokuvassa mukana myös naispuolinen vaihto-opiskelija.

"Ten years after having left high school, four friends, Momo, Léon, Alain and Bruno meet for the birth of the child of their friend Tomasi, who recently died. Together they dwell on their mutual memories concerning their last year at their Parisian high school during the seventies. This includes demonstrations, first experiments with drugs and women and also the contents of the courses." -- --  "A British student who came to France as an assistant English teacher. She dwells in a squat with a bunch of hippies, who indulge in heavy drug use (particularly LSD). She falls for Bruno but their relationship dissolves when she heads back to England. "

Lähde:

https://www.elonet.fi/fi/elokuva/842479

https://en.wikipedia.org/wiki/Le_P%C3%A9ril_jeune