Etsin tietoa aikuisten ammatinvaihdon onnistumisesta, kokemuksia opiskelusta aikuisena (talous, kyky oppia). Kuinka yli 45-vuotiaat ammatinvaihtajat…

Kysytty

Etsin tietoa aikuisten ammatinvaihdon onnistumisesta, kokemuksia opiskelusta aikuisena (talous, kyky oppia). Kuinka yli 45-vuotiaat ammatinvaihtajat työllistyvät? Työvoimatoimistosta saa tietoa taloudellisista tuista, mutta aikuisten käytännön kokemuksista ei tunnu löytyvän tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aikuisopiskelusta ja aikuiskoulutuksesta löytyy kyllä paljonkin julkaisuja mainitsemistasi aiheista. Tässäpä muutamia viime vuosina julkaistuja:
* Paane-Tiainen: Oppijaksi aikuisena
* Oppiminen ja ikääntyminen
* Kilpeläinen: Naiset paikkaansa etsimässä
* Leppilampi: Opitaan yhdessä
* Varila: Tunteet ja aikuisdidaktiikka
* Niemi-Väkeväinen: Koulutusjaksot ja elämänpolitiikka...
Lehtiartikkeleitakin aiheesta tuntuu löytyvän. Apua artikkelihakuihin voit pyytää kirjastosta. Ohessa kuitenkin muutama lupavan oloinen:
* Honkonen, Risto: Elinikäisen oppijan narratiivit : aikuiskoulutus elämän kuteena. ( Aikuiskasvatus 1998 ; (18) ; 4) (Selostus seitsemän avoimen yliopiston kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen opiskelijan koulutuselämänkertaan kohdistuneesta tutkimuksesta.)
*Onnismaa: Ohjaus tukee aikuisia muutosten käsittelyssä ( Aikuiskoulutuksen maailma 1999; 2)