Etsin sopivaa joululahjakirjaa äidilleni

Kysytty

Hei! Etsin sopivaa joululahjaa äidilleni. Hän on hiljattain jäänyt eläkkeelle ja pitää lukemisesta. Viime aikoina hän on erityisesti pitänyt Enni Mustosen historiallisista kirjasarjoista, ja lukee myös paljon dekkareita (esim. Wallanderit, Leena Lehtolainen yms.). Olisiko teillä jotain suosituksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin ehdotuksia.

Ovatkohan dekkaripuolella Elly Griffithsin kirjat tuttuja? Niiden päähenkilö Ruth Galloway on ammatiltaan arkeologi, joka päätyy mukaan rikosten selvittelyyn.

Uusista jännäreistä paljon mielenkiintoa on herättänyt ruotsalaisen Mariette Lindsteinin Ehdoton valta. Psykologinen trilleri kertoo Sofiesta, joka ajautuu mukaan karismaattisen johtajan perustamaan kulttiin ja tajuaa liian myöhään, että ulospääsyä ei ole. Kirjan kultti on kuvitteellinen, mutta tarinan pohjana ovat Lindsteinin omat kokemukset.

Downton Abbeyn ja Agatha Christien ystävää voisi kiinnostaa Jessica Fellowesin Mitfordin murhat. Se aloittaa sarjan, joka yhdistelee brittitunnelmaa, historiallisia henkilöitä ja todellisia rikoksia romaaneiksi.

Kristiina Vuori kirjoittaa Suomeen historiaan sijoittuvia, naisista kertovia romaaneja, joista uusimpiin kuuluu keskiaikaisesta balladista  aiheensa saava Elinan surma.

Tommi Kinnusen uusin teos Pintti kertoo sodanjälkeisestä ajasta suomalaisella tehdaspaikkakunnalla.

Uusista elämäkerroista voisi mainita Anna Kortelaisen teoksen Hyvä Sara! : Sara Hildénin kolme elämää sekä toimittajana ja kirjeenvaihtajana tunnetun Eeva Lennonin muistaelmateoksen Eeva Lennon, Lontoo.