Etsin runoa, joka kertoisi 1930-luvun pula-ajasta.

Kysytty

Etsin runoa, joka kertoisi 1930-luvun pula-ajasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pula-ajan tematiikka on vahvasti esillä Arvo Turtiaisen v. 1936 ilmestyneessä esikoiskokoelmassa Muutos. Työttömyyttä ja nälkää kuvaavat mm. runot Työttömän kesää ja Äiti Maalle (miljoonien nälkäsyksynä anno 1934). Nämä runot löytyvät myös Turtiaisen kirjasta Runoja 1934-1968, joka on paremmin saatavilla kuin tuo alkuperäinen teos (Tammi, 1976. – Runot ovat sivuilla 11 ja 44).

Myös Katri Valan runossa Tantalos on teemana nälkä ja työttömyys. Runo löytyy Valan Kootuista runoista (WSOY, 1958. – Sivu 277).

Edellä mainittujen kirjojen saatavuuden voi tarkistaa sivulta www.helmet.fi .