Etsin nuortenkirjaa, joka on kirjoitettu ehkä joskus 80-luvulla, mutten muista sen nimeä enkä tekijää. Luultavasti englantilainen. Siinä on kaksi aikatasoa:…

Kysytty

Etsin nuortenkirjaa, joka on kirjoitettu ehkä joskus 80-luvulla, mutten muista sen nimeä enkä tekijää. Luultavasti englantilainen. Siinä on kaksi aikatasoa: kerrotaan pojasta nykyaikana ja samantapaisesta pojasta n. 100 v. aiemmin. Heille tapahtuu samanlaisia asioita, mutta entisajan poika hukkuu jouduttuaan heikoille jäille, kun taas nykyajan poika pelastuu pudottuaan saman järven jäihin. Onnistuisiko kukaan selvittämään kirjaa näillä tiedoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en löytänyt täysin kuvaukseesi sopivaa teosta. Lähin mikä sopii juoneltaan ja julkaisuajankohdaltaan kuvaukseesi on Marion Dane Bauerin teos "On my Honor" (1986). Kirjassa Joel haastaa kaverinsa Tonyn uintikisaan ja uituaan maaliin Joel huomaa Tonyn kadonneet. Tarkemman juonen voi lukea teoksen Wikipedia-sivulta:

https://en.wikipedia.org/wiki/On_My_Honor

Kirjaa ei näytä olevan saatavilla Suomen yleisissä kirjastoissa, mutta sen voi ostaa Amazonin verkkokaupasta:

https://www.amazon.com/gp/product/0440466334/ref=x_gr_w_bb?ie=UTF8&tag=x_gr_w_bb-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0440466334&SubscriptionId=1MGPYB6YW3HWK55XCGG2

Lukijalta saimme vihjeen, että kirja on K.M. Peytonin Ruusukuvio. Toisen vinkin mukaan kyseessä voisi olla Tom ja keskiyön puutarha, https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au77e0cefa-3949-4df5-af73-a…

0 ääntä

Kommentit

Kuulostaa siltä, että kirja on K.M. Peytonin Ruusukuvio.