Löydykö kirjastosta nuorille (13-15-v.) suunnattua kaunokirjallisuutta nuoruudesta, sen iloista ja huolista?

Kysytty

Löydykö kirjastosta nuorille (13-15-v.) suunnattua kaunokirjallisuutta nuoruudesta, sen iloista ja huolista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suuri osa nuortenkirjoista käsittelee nuoruuden iloja ja huolia. Kaikista kirjastoista
löytyy kaunokirjallisuushyllyjä, joka on tarkoitettu yläasteikäisille nuorille.

Tampereen kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenosastolla on tehty paljon kirjalistoja,
joiden avulla pääsee asiassa mukavasti alkuun. Aiheina on mm. nuoret aikuiset, rakkaus, koulukiusaaminen ja huumeet. Netissä niitä pääsee tutkimaan osoitteessa http://www.tampere.fi/kirjasto/lapset/luettelo.htm
Suomen yleisten kirjastojen sivuille on lisää kirjalistoja eri aiheista:
http://www.kirjastot.fi/showhierarchy.asp?hid=451

Kirjastopalvelu on kustantanut kirjan nimeltä Vinkkejä kirjavinkkareille (1999).
Siinä on esitelty vuosina 1987-1997 ilmestyneitä nuortenkirjoja aiheittain, joita ovat mm.
jengit, koulu, mielenterveys, seksi, väkivalta ja ystävyys. Jokaista kirjaa on myös esitelty
muutamalla rivillä.