Otsikko
Haluaisin nopeasti tietoa Enid Blytonista

Kysytty

haluaisin nopeasti tietoa Enid Blytonista

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enid Mary Blyton (1897-1968) kirjoitti lähes 700 lasten- ja nuortenkirjaa. Hänen kirjojaan oli vuonna 1987 käännetty 126 kielelle. Kuuluisia Blytonin teoksia ovat esim. Viisikko- ja SOS-kirjat.

Blyton valmistui vuonna 1918 alakoulun opettajaksi, mutta siirtyi pian kirjailijaksi. Hän avioitui kustannustoimittaja Hugh Pollockin kanssa ja pariskunnalle syntyi kaksi tytärtä. Myöhemmin avioliitto kuitenkin päättyi eroon ja Blyton meni naimisiin Kenneth Darrel Waters nimisen kirurgin kanssa.

Blytonia on pidetty hyvin ristiriitaisena ja salaperäisenä persoonana, joka omistautui työlleen intohimoisesti. Häntä onkin luonnehdittu hyvin ehdottomaksi ja kompleksiseksi henkilöksi. Myös hänen teoksiaan on arvosteltu mm. rasistisiksi, seksistisiksi, konservatiivisiksi ja taantumuksellisiksi. Sittemmin kirjojen arvostus on kasvanut, kun niitä on alettu ymmärtää paremmin oman aikakautensa tuotoksina.

Vuonna 1961 Blyton sairastui alzheimerin tautiin.

(Lähde: Koski, Mervi, Ulkomaisia nuorten klassikoita, Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2000.)

Internetin hakukoneiden kautta saat nopeasti lisää tietoa Enid Blytonista. Kirjoita esim. Googlen (www.google.fi) hakukenttään Enid Blyton ja hae. Saat hakutuloksena linkkejä sivuille, joissa on tietoa kirjailijasta. Useimmat sivut ovat englanninkielisiä. Viralliset sivut näyttävät olevan vielä kesken.
Tässä kuitenkin joitain linkkejä:
http://www.kirjasto.sci.fi/eblyton.htm
http://www.btinternet.com/~ajarvis/blyton/blyton.htm

Lisäksi pääkaupunkiseudun kirjastoista löytyy mm. seuraavat teokset:
Greenfield, George, Enid Blyton, Stroud : Sutton, 1998.
Stokey, Barbara, Enid Blyton: the biography, London : Hodder & Stoughton, 1992.
Koski, Mervi, Ulkomaisia nuorten klassikoita, Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2000.