Etsin materiaalia isovanhempieni amerikan siirtolaistarinaa varten n. 100 v sitten (Ironwood, Michigan). Löytyisikö amerikan suomalasiten noin sen aikaisia…

Kysytty

Etsin materiaalia isovanhempieni amerikan siirtolaistarinaa varten n. 100 v sitten (Ironwood, Michigan). Löytyisikö amerikan suomalasiten noin sen aikaisia kertomuksia siellä oloistaan, niin saisi kuvan ja käsityksen siitä (yleensä). Isoisäni toimi räätälinä. Myös matkakertomukset kiinnostavat (esim. Pohjanmaalta). Löytyisikö teiltä tietoa mahdollisista lähteistä.
Kiitoksinavastauksesta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pieksämäen kaupunginkirjaston kokoelmista on mahdollista hakea kyseisestä aiheesta tietoa Web-Origossa muun muassa hakusanoilla amerikansuomal* ja siirtol*.

Esimerkiksi seuraavat amerikansuomalaisia käsittelevät teokset kuuluvat Pieksämäen kokoelmiin:

Aaltonen, Markus: Ameriikan Antti
Kero, Reino: Suomalaisina Pohjois-Amerikassa
Sariola, Sakari: Amerikan kultalaan: amerikansuomalaisten siirtolaisten sosiaalihistoriaa
Tuuri, Antti: Ameriikan raitti
Yli-Olli, Marjatta: Amerikan-siirtolaisuuteen liittyvä muistelukerronta Pohjanmaalla

Lisäksi Silja Pitkäsen ja Ville-Juhani Sutisen uutuusteos Amerikansuomalaisten tarina (Tammi, 2014) sisältää useita lähdeluetteloita ja runsaasti tuoretta tietoa aiheesta. Kirjaa ei ole Pieksämäen kaupunginkirjaston kokoelmissa, mutta sitä on hankittu useisiin maakuntakirjastoihin, joten se on mahdollista pyytää kaukolainaksi.

Lisäksi Suomessa toimiva siirtolaisuusinstituutti palvelee internetissä osoitteessa http://www.migrationinstitute.fi jossa pääsee tarkastelemaan muun muassa heidän arkistoaan. Muun muassa Olavi Koivukankaan tutkielma Pohjanmaan Järviseudun siirtolaisista löytyy sivustolta.