Otsikko
Etsin suomalaista kirjaa Intiassa sattuneesta nälänhädästä, jonka seurauksena oli kansainvaellus Eurooppaan.

Kysytty

Joskus 1900-luvulla ilmestyi suomalainen kirja, joka kertoi Intiassa sattuneesta nälänhädästä, jonka seurauksena oli kansainvaellus Eurooppaan. Heidät jaettiin eri maihin ja Suomikin sai muistaakseni muutaman satatuhatta. Luin sen aikanaan, mutta on hävinnyt. Mikä kirja ja kuka kirjoitti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt kuvauksen mukaista kauno- tai tietokirjallisuutta. Mikäli kyseessä on tietokirjallinen teos, sen väitteitä voidaan pitää varsin epäilyttävinä, sillä Intian alueen nälänhätien aikainen siirtolaisuus näyttää rajoittuneen ennen kaikkea Intian lähialueille sekä aluetta hallinneen Britti-imperiumin siirtomaihin; tietoa Eurooppaan saati Suomeen saapuneesta massiivisesta kansainvaelluksesta ei puolestaan löydy. Lyhyen katsauksen Intian alueen nälänhätiin saa muun muassa aihetta käsittelevästä Wikipedia-artikkelista. Suomeen kohdistuneen siirtolaisuuden historiasta saa katsauksen puolestaan muun muassa Siirtolaisinstituutin Jouni Korkiasaaren aihetta käsitelleestä esitelmästä

Lähteet:

Famine in India. Wikipedia-artikkeli. https://en.wikipedia.org/wiki/Famine_in_India (Tarkasteltu 30.4.2024).

Korkiasaari, Jouni (2017): Maahanmuutto ja ulkomaalaiset Suomessa. https://www.doria.fi/handle/10024/184682