Etsin määritelmiä käsitteelle pedagoginen vuorovaikutus

Kysytty

Etsin määritelmiä käsitteelle pedagoginen vuorovaikutus

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opettajan tehtävänä on suunnitella opetus ja siihen kuuluva vuorovaikutusprosessi siten, että opiskelija oppii. Opetustila voi vaikuttaa vuorovaikutukseen.
Pedagogisessa tai opetuksellisessa vuorovaikutuksessa on aina mukana jokin opetuksellinen sisältötavoite, mitä muussa vuorovaikutuksessa taas ei ole.
http://www.dipoli.tkk.fi/ok/p/tehosalkku/mina_opettajana/opettajana_keh…
Vuorovaikutusta on ymmärtäminen, kommunikoiminen, kuunteleminen, palaute, dialogi.
Vuorovaikutus, interaction (lat. inter=välillä, actio=toiminta, toimi), yksilön ja sosiaalisen ympäristön vastavuoroinen vaikutus toisiinsa; interaktio. Toiminta määräytyy tämän vuorovaikutuksen perusteella ja ohjaa yksilön kehitystä.
Pedagoginen, pedagogical (kreik. paidagogos=poikien ohjaaja), kasvatustieteeseen perustuva;kasvatusopillinen.
(Kalliopuska, Mirja: Psykogogian sanasto)

Pedagogiikasta lisää esim. http://cc.oulu.fi/~epikkara/merkitys/chap6.htm
Lisää tietoa pedagogiikasta voi etsiä mm. seuraavista kirjoista:
Lehtinen: Kasvatuspsykologia
Oppinen ja koulutus (Rauste-von Wright)
Varhaiskasvatuksen teoriasuuntauksia
Uusikylä: Didaktiikan perusteet