Etsin lastenkirjoja lihavista ihmisistä/hahmoista, jotka on kuvattu sympaattisina tai neutraaleina

Kysytty

Etsin lastenkirjoja lihavista ihmisistä/hahmoista, jotka on kuvattu sympaattisina tai neutraaleina. Erityisesti kaipaan kirjoja, joissa päähenkilö on lihava. Myös kuvaukseen sopivat englannin- ja ruotsinkieliset lastenkirjat kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lastenkirjoja lihavista ihmisistä/hahmoista, jotka on kuvattu sympaattisina tai neutraaleina:

David Walliams: Maailman rikkain poika (Tammi 2018). Mustavalkoiset piirroskuvat Tony Ross.

Maailman rikkain poika – joka on myös melkoisen paksu – on yksinäinen, sillä hänella on kaikkea muuta paitsi ystävä. Sitten hän vaihtaa koulua: kallis yksityiskoulu vaihtuu aivan tavalliseksi kouluksi.

Vauhdikas ja humoristinen kertomuskirja noin 8-12-vuotiaille.

Tuula Kallioniemi: Hikivuoren hirmuloikka ( Otava 1980). Mustavalkoiset piirroskuvat Ulla Urkio.

Markusta kutsutaan Läski-Moosekseksi. Markus toimii kuitenkin sankarillisesti pelastaessaan pulaan joutuneita poikia, joita pihaan muuttanut Jompe määräilee.

Kertomuskirja noin 6-8-vuotiaille.

Frida Nilsson : Hedvig och sommaren med Steken (Natur & Kultur 2007). Kuvitus Stina Wirsen.

Yhdeksänvuotias Hedvig asuu maalla eikä hänellä ole leikkikaveria. Hän tutustuu sympaattiseen Stekeniin, joka on ylipainoinen.

Kertomuskirja noin 7-11-vuotiaille.

John Ajvide Lindqvist: Sulky och Bebbe regerar okej (Bonnier Carlson 2012). Kuvitus Mia Ajvide.

Sulky ja Bebbe ovat kaksi nokkelaa ja avuliasta antisankaria: toinen aivan laiha, toinen paksu.

Ääneenlukukirja noin 6-9-vuotiaille.

Rose Impey: Pippuri lihotuskuurilla: maailman painavin kissa (Mäkelä 2003). Kuvitus Shoo Rayner.

Pippuri kasvaa kasvamistaan. Se on liian painava lentäjäksi tai ikkunanpesijäksi, mutta juuri sopivan kokoinen sirkuskissaksi.

Helppolukuinen kirja noin 6-9-vuotiaille.

Scoular Anderson: Aatu vie voiton (Mäkelä 2007). Kuvitus Scoular Anderson.

Aatu-koira tykkää ruoasta ja on hiukan lihava. Perhe ei arvosta Aatua niin paljon kuin Aatu toivoisi, mutta kun Aatu voittaa kilpailun, hän saa huomiota ja kehuja osakseen.

Helppolukuinen kirja noin 6-9-vuotiaille.

Tuula Korolainen: Kuningatar Iida Iso (Tammi 1991).

Iida Iso saa mitalin (Tammi 1996). Kuvitus Jukka Lemmetty.

Kaksi kuvakirjaa Iidasta, joka on täynnä tyttöenergiaa ja on ylpeästi ja iloisesti oma itsensä.

Kirjat noin 4-7-vuotiaille.

Jill Murphy: Viimeinen kakkupala (Buster 2008). Kuvitus Jill Murphy.

Norsuperheessä kaikki ovat lihavia. Äiti päättää laittaa perheen laihdutuskuurille, mutta lopulta perhe lopettaa laihdutuskuurin ja päätyy siihen, että norsujen kuuluukin olla lihavia.

Kuvakirja noin 3-6-vuotiaille.

Ulf Nilsson: Viisi pulskaa sirkussikaa (WSOY 1989). Kuvitus Eva Eriksson.

Sirkuksen pulskeita sikoja uhkaa häätö. Nokkeluutensa ansiosta ne saavat kuitenkin jatkaa sirkuksessa esiintymistä – ja sitä ne rakastavat yli kaiken.

Kuvakirja noin 5-7-vuotiaille.

Annika Henning: Hunden Rund –kirjat. Kuvitus Maria Nilsson Fidler.

Pieni pullea ja hiukan ilkikurinen koira seikkailee.

Pienten katselukirjoja.

Näissä kirjoissa päähenkilö tai yksi päähenkilöistä on hiukan pullea, mutta siitä ei tehdä numeroa.

Elämä on hyvää juuri sellaisena kuin se on.

Enid Blyton: Salaisuus-sarja

Astrid Lindgren: Katto-Kassinen –kirjat

Astrid Lindgren: Saariston lapset

Jujja  Wieslander: Mimmi-lehmä –kirjat

  1. A. Milne:  Nalle Puh –kirjat

Katarina Mazetti: Seikkailuserkut-sarja

Magnus Ljunggren: Futaajat-sarja

Lisää kirjoja voi hakea esim. asiasanoilla ”lihavuus” ja ”lastenkirjalliuus”. Asiasanoituksesta ei käy kuitenkaan ilmi, millä tavoin lihavuutta käsitellään: kiusaamisen kautta, ohjataan laihduttamiseen, positiivisuuden kautta tms.