Otsikko
Etsin lasten lorukirjaa 1960 luvulta tai 1970 luvun alusta. En muista kirjan nimeä, siinä oli hauskoja loruja, yhdessä mieleenpainuneessa lorussa oli säkeet…

Kysytty

Etsin lasten lorukirjaa 1960 luvulta tai 1970 luvun alusta. En muista kirjan nimeä, siinä oli hauskoja loruja, yhdessä mieleenpainuneessa lorussa oli säkeet Martta Maku teki kakun, Taina Talja Nuoli maljan.
Olen lukenut kyseistä lorukirjaa lapselleni 1970- luvun alkupuolella.
Kirjan sittemmin hävinnyt ja olisi ihanaa löytää se hjostakin.

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja lienee vuosina 1956–60 julkaistun kymmenosaisen Aarteiden kirja -sarjan ensimmäinen nide Souda, souda Sorolaan, jonka Martti Haavio on toimittanut, sepittänyt ja suomentanut ruotsinkielisen alkuteoksen pohjalta. Muisteltu loru on Margery Clarkin mukaan tehty Ahne Taina Talja, jonka ensimmäinen säkeistö kuuluu näin: "Leena Lokki oli kokki, / Taina Talja nuoli maljan." Säkeistö säkeistöltä loruun tulee lisää henkilöitä, joilla kullakin on oma roolinsa kuvatussa tapahtumasarjassa: Raija Reki tulen teki, Kaija Keula nouti seulan, Kerttu Köysi kirnun löysi, Pirkko Puna vatkas munan, Ritva Ruori kerman kuori, Martta Maku teki kakun, Katri Kani uuniin pani ja Tiina Tatti pöydän katti.

"Tiina Tatti pöydän katti, / Katri Kani uuniin pani, / Martta Maku teki kakun, / Ritva Ruori kerman kuori, / Pirkko Puna vatkas munan, / Kerttu Köysi kirnun löysi, / Kaija Keula nouti seulan, / Raija Reki tulen teki, / Leena Lokki oli kokki, / Taina Talja nuoli maljan."